جبار آذین:
"جیب‌بر خیابان جنوبی" محصول تازه موج نویی‌های سینماست
"جبار آذین" منتقد سینما، در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، در خصوص فیلم سینمایی "جیب‌بر خیابان جنوبی" ساخته "سیاوش اسعدی" گفت: با تلاش بخشی از فیلم‌سازانجوان کشور جریان متاثر از سینمای دهه 50 و فیلم‌سازانی چون "مسعود کیمیایی"، تحت عنوان "اوج نو" در عرصه سینمای ایران در حال شکل‌گیری است.
 
وی افزود: تا به امروز فیلم‌سازانجوانی که مغایر با حرکت سینمای تجاری آثاری متفاوت ساخته‌اندو از منظر فرم، پرداخت و محتوا در حال کسب تجربه بودند و یا حرفی برای گفت نداشتند به صورت کم‌رنگ، غیر منسجم و پراکنده فیلم‌های خود را می‌ساخته‌اند.
 
"آذین" ادامه داد: ولی اکنون به نظر می‌یسد که اوج موج نویی‌های سینما که در خود حدیث مختلف سینمایی را جای داده مسیری رو به انسجام و تبدیل شدن به یک جریان سینمایی را دنبال می‌کند، این منتقد سینما اظهار داشت: چهره‌های شاخص این حرکت را فیلم‌سازانی مانند: حمید نعمت‌الله، هادیمقدم‌دوست، سیاوش اسعدی تشکیل می‌دهند.
 
وی تصریح کرد: محصول تازه این طیف فکری و سینمایی فیلم خوش ساخت "جیب‌بر خیابان جنوبی" است که به عنوان ساخته "سیاوش اسعدی" گامی رو به جلو برای او محسوب می‌شود.
 
"آذین" بیان کرد: این فیلم که اکثر عوامل و عناصر تاثیرگذار و خوب را برای تبدیل شدن به یک اثر سینمایی خوشی پرداخت درخود جمع دارد و از فیلمنامه به نسبت مقبول، فیلم‌برداری، موسیقی، تدوین و بازی‌های خوب در خود دارد راوی داستانی تلخ دربارهآدم‌های درمانده، سرخورده و ویران شده است.
 
"آذین" عنوان کرد: شخصیت‌ها و شرایطی که با دهه 50 کشور همخوانی دارد و یادآور نسل جوان، سرگردان و خیابانی آن دوران است.
 
وی تصریح کرد: دورانی که با اوضاع اجتماعی وانسان‌های امروز در جامعه ما تفاوت ماهیتی و اجتماعی دارد و به هیچ عنوان قابلیت انطباق را ندارد.
 
"آذین" اظهارداشت: در واقع "اسعدی" انسان‌هایی با شناسنامه‌های کمرنگ امروزه را در شرایط اجتماعی دهه 50 به تصویر درآورده است و این خلط مبحثی است که پاشنه آشیل فیلم "جیب‌بر خیابان جنوبی" را شکل می‌بخشد، این منتقد خاطرنشان کرد: با این حال فیلم "سیاوش اسعدی" یک اثر اجتماعی، دیدنی و متفاومت یا تولیدات رنگین سینمای تجاری بوده و جایگاه مشخصی در سینمای "اوج نو" درحال تولید ایران دارد.

انتهای پیام/ص