کشاورزیان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:
کامیون‌های دست دوم به زودی وارد جاده‌ها می‌شوند/دستکاری رانندگان عامل اصلی "تصادفات" هستند
"داوود کشاورزیان" در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه کاهش سرعت یکی از وظایف اصلی وزارت راه و شهرسازی است، گفت: در حال حاضر وزرات راه و شهرسازی را مکلف کرده‌ایم که برای افزایش ایمنی جاده‌ها، سرعت وسایل نقلیه را کاهش دهد.
 
وی در ادامه افزود:‌ پلیس راهور ناجا پیشنهادی را مبنی بر کاهش سرعت ناوگان حمل و نقل عمومی ارائه کرده به گونه‌ای که در آزادراه‌ها سرعت از 110 کیلومتر به 90 کیلومتر کاهش پیدا کند و در بزرگراه ها نیز به همین نسبت سرعت کاهش یابد.
 
کشاورزیان با اشاره به اینکه در قانون اجازه ورود کامیون‌های دست دوم به کشور با عمر کمتر از 3 سال داده شده است، گفت: برداشتی که مسئولان وزارت صنعت و معدن و تجارت و گمرک داشته‌اند، این است که این کامیون‌ها باید صفر کیلومتر باشد.
 
وی در ادامه اظهار داشت: در حالیکه قانون‌گذار بر صفر کیلومتر بودن این کامیون‌‌ها تاکید نکرده است.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: با وزارت صنعت، معدن و تجارت به تفاهم رسیده‌ایم که مجوز ورود این کامیون‌های دست دوم با عمر کمتر از سه سال را اخذ کنیم و در حال رایزنی برای جلب بخش خصوصی هستیم.
 
*اسکانیا مقصر نیست / دستکاری رانندگان عامل اصلی "تصادفات" هستند

کشاورزیان با بیان اینکه تولید اتوبوس‌های اسکانیا بر اساس استانداردهای اروپایی است، گفت: این اتوبوس‌ها مورد تأیید وزارت صنعت و معدن و سازمان استاندارد است.
 
وی در ادامه افزود: این اتوبوس‌ها فاقد اشکال است و کاربران و رانندگان مقصر اصلی حادثه‌ها هستند.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه، کاربران و رانندگان اتوبوس‌ها خود را دستکاری می‌کنند، گفت: عامل اصلی تصادف و اتفاقات در جاده‌ها ناشی از همین دستکاری‌ها در اتوبوس‌های اسکانیا است.
 
رئیس سازمان حمل و نقل جاده‌ای در ادامه اظهار داشت: در استاندارد این خودروها اشکالاتی وجود داشته که مرجع تعیین این اشکالات پلیس راهور نیست بلکه وزارت صنعت  و معدن و تجارت و سازمان استاندارد است.
 
کشاورزیان در ادامه افزود: مرکز واحد فنی و مدیران فنی این سازمان موظف هستند که در تمامی طول سال خودروهای خود را از لحاظ فنی کنترل کنند.
 
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پروژ‌ه‌های مختلفی را برای ارتقای ایمنی در دست دارند، گفت: رفع نقاط حادثه‌خیز از جاده‌های اصلی کشور از برنامه‌های اصلی این سازمان است.
 
وی در ادامه تصریح کرد: در طی پنج، شش سال گذشته 4 هزار و 800 نقطه حادثه‌خیز وجود داشته که با اعتباری بالغ بر 10هزار میلیارد ریال برطرف شده است.
 
کشاورزیان در ادامه اظهار داشت: نقاط حادثه خیز جدید نیز شناسایی شده و به صورت پروژه‌های مستمر این سازمان در پی رفع آنها است.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیح داد: استفاده از سیستم‌های هوشمند حمل و نقل و دوربین‌های کنترل سرعت از دیگر پروژه‌های ایمنی در جاده‌ها است.
 
وی در ادامه اظهار داشت: با هماهنگی پلیس راهور به زودی شاهد سرمایه‌گذاری برای نصب دوربین‌های کنترل سرعت در جاده‌های اصلی که همواره شاهد وقوع رفتارهای پرخطر است خواهیم بود.
 
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ادامه خاطرنشان کرد: تقویت نظارت بر شرکت‌ها و مدیران فنی آنها در خصوص عملکرد راننده‌ها از دیگر پروژ‌ه‌های این سازمان در بخش ایمنی جاده‌ها است.

انتهای پیام/