معاون آموزش وزارت بهداشت:
کاهش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی برای خانم‌ها وجود ندارد/ 45 درصد ظرفیت رشته پزشکی اختصاص به خانم‌ها دارد
 دکتر سید امیر محسن ضیایی معاون آموزش وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که پذیرش خانم‌ها در رشته‌های پزشکی محدود شده است گفت: ابتدا باید این پرسش شما را تصحیح کنم محدودیت در پذیرش خانم‌ها وجود ندارد ما خیلی خوشحالیم که ظرفیت شرکت خانم‌ها در دانشگاه‌ها و دانش آموختگی ما خیلی زیاد است و همین مطلب سبب خرسندی  است چرا که نشان می دهد خانم‌ها در عرصه‌های علمی و عرصه‌های دیگر فعال هستند.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت و درمان مسئولان حفظ، ایجاد و ارتقاء سلامت جامعه است و وظیفه اصلی ما خدمت رسانی به مردم در بخش سلامت است.

وی افزود: بنابراین بخش آموزش ما نیز همین ماموریت را دارد و در سایر نقاط دنیا نیز همین موضوعات وجود دارد.

دکتر ضیائی ادامه داد: باید تعدادی متخصص خانم و آقا وجود داشته باشد تا بتوانیم خدمت را ارائه کنیم ما یک کشور پهناور هستیم و نقاط دور دست زیادی داریم و در اعزام خانم‌ها به مناطق کمتر برخوردار، دچار مشکل خواهیم شد.

وی ادامه داد: در صورت اجبار به خانم‌ها به خاطر نقشی که در خانواده دارند در نتیجه امکان اعزام را کمتر داریم.

وی افزود: به همین علت ما مجبور هستیم در بعضی از ظرفیتها در پذیرش‌مان تغییراتی ایجاد کنیم همانطور که در سالهای قبل در رشته‌های تخصصی 25 تا 50 درصد خانم‌ها را پذیرش می‌کردیم و این به علت نیازمان به تخصص آنان بود و یا همانطور که می‌دانید در رشته زنان و زایمان 100 درصد ظرفیت‌مان مربوط به خانم‌هاست.

وی افزود: امسال در نیروی پزشکی دچار اشکال هستیم و انتظار می رود از سال آینده توزیع نیروی انسانی نیز بیشتر شود و برای هر دو جنس یک حداقلی را تعریف کردیم.

وی ادامه داد: به این معنا که در رشته‌ی پزشکی عمومی 40 درصد از هر دو جنس را بگیریم یعنی حداقل 40 درصد خانم‌ها و 40 درصد آقایان است.

وی ادامه داد: امسال با تغییرات انجام گرفته 45 درصد برای آقایان و 45 درصد برای خانم‌ها در نظر گرفته‌ایم و بقیه ظرفیت نیز به صورت رقابتی خواهد بود.

وی در پاسخ به پرسش تغییر ظرفیت دلیلی بر کاهش پذیرش خانم‌ها خواهد شد گفت: این روش هیچ تغییری در روند پذیرش خانم‌ها نخواهد داشت ضمن اینکه 10 یا 15 درصدی که سهمیه رقابتی است خانم‌ها بیشتر پذیرش می‌شوند و با تمام این تغییرات خانم‌ها حدود پنجاه و چند درصد را به خود اختصاص می دهند.

انتهای پیام/