معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور خبر داد
عوارض "قم به گرمسار" 4500 تومان پیش‌بینی می‌شود/ افزایش میلیاردی هزینه ساخت آزادراه‌ها
به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، حسن احمدی نوری در مراسم بازدید از پروژه حرم‌ تا حرم با بیان اینکه تمامی آزادراه‌های کشور به صورت مشارکتی ساخته شده است گفت: طی فراخوانی به بخشهای خصوصی ساخت این آزادراه‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود و بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری لازم ساخت این آزادراه‌ها را بر عهده می‌گیرد.
 
وی در ادامه افزود: مشارکت بخش خصوصی در ساخت این آزادراه‌ها  بسیار بهتر از سرمایه‌گذاری در بخش ارز و دلار است.
 
احمدی نوری در ادامه اظهار داشت: ساخت این آزدراه‌ها صرفه‌جویی بسیاری در وقت و هزینه دارد و طبق اصل 44 باید بخش‌های دولتی به بخش خصوصی واگذار گردد که ساخت آزادراه‌ها نیز بر اساس این اصل به بخش خصوصی واگذار می‌گردد.
 
وی با اشاره به اینکه 2 هزار و 115 کیلومتر آزادراه در کل کشور وجود دارد گفت: 45 کیلومتر از جاده‌ها شامل زال به اندیمشک است که طی چند وقت گذشته به بهره‌برداری رسید و امسال نیز 150 کیلومتر از آزادراه‌های کشور به بهره‌‌برداری می‌رسد.
 
معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور در ادامه توضیح داد: از مردم درخواست می‌کنیم که در مسافرت‌های خود از آزادراه‌ها عبور کنند تا ساخت این آزادراه‌ها افزایش یابد.
 
وی در ادامه افزود: مردم و متقاضیان باید در قبال خدماتی که دریافت می‌کنند عوارض بپردازند  و در صورتی که نرخ عوارض افزایش یابد دولت قیمت عوارض را تعدیل می‌کند.
 
احمدی نوری در خصوص نرخ عوارض فاز اول پروژه حرم‌ تا حرم که مسیر قم به گرمسار است 4500 تومان پیش بینی کرده است.
 
معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور در ادامه توضیح داد: در گذشته هزینه ساخت هر کیلومتر آزادراه 100 میلیون تومان بوده است در صورتی که امروزه قیمت ساخت هر کیلومتر آزادراه هزینه‌های میلیاردی را در بر می‌گیرد.
 
وی با اشاره به اینکه هزینه ساخت آزادراه در دشت‌ها 7 میلیارد تومان است گفت: هزینه ساخت آزادراه در تپه ماهورها 12 میلیارد تومان و در کوهستان‌ها 35 میلیارد تومان است.
 
احمدی نوری در ادامه خاطرنشان کرد: مردم با عبور از آزادراه‌ها در وقت و مصرف سوخت خود صرفه‌جویی می‌کنند به گونه‌ای که هر کیلومتر آزادراه 15 لیتر مصرف سوخت را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام/