نهج ‏البلاغه و خبرهای غيبی
به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت آوینی؛ در كتاب شريف نهج البلاغه برخی اخبار غيبی وجود دارد كه در زير از نظرتان میگذرانيم:
 
1- شهر بصره غرق می‏شود.
 
پس از اينكه جنگ جمل به پايان رسيد و بصره فتح شد علی (ع) خطبه‏‌ای ايراد كرد كه بخشی از آن، از خبرهای غيبی آن حضرت به شمار می‏آيد.
فرمود: وايم الله لتغرقن بلدتكم كانی بمسجد كم كجؤجؤ سفينة...
به خدا سوگند شهر شما غرق می‏شود و مسجد شما بسان سينه كشتی (كه بدنه آن در آب فرو می‏رود و تنها سينه‏اش روی آب ظاهر است) ديده می‏شود خداوند از بالا و پايين به اين شهر عذاب خواهد فرستاد. 1
ابن ابی الحديد در شرح اين كلام می‏نويسد:  
بصره تاكنون دوباره در آب غرق شده است يك بار در زمان «القادر الله» و بار ديگر در زمان «القائم بامرالله» طغيان آب‏های خليج فارسی اين شهر را در آب فرو برد و از آن همه ساختمان تنها قسمتی از مسجد جامع همان طور كه علی (ع) خبر داده بود در ميان آب ديده می‏شد و در اين دو حادثه تمام خانه‏ها خراب شد و جميعت زيادی غرق شدند. 2
 
2- معاويه بر سرزمين عراق مسلط می‏گردد.
 
امير مؤمنان (ع) خبر می‏دهد كه او پيش از معاويه از دنيا می‏رود و معاويه پس از او بر عراق مسلط می‏گردد و سپس می‏افزايد:  
«انه سيامركم بسبی و البرائة منی...» .
«از شما می‏خواهد كه به من ناسزا گوييد و از من بيزاری جوييد...»3
همانطور كه علی (ع) خبر داده بود، معاويه پس از آنحضرت بر عراق مسلط شد و از مردم خواست كه به آن حضرت ناسزا بگويند وازاو بيزاری جويند و داستان اسف‏انگيز ناسزا گويی به علی (ع) حتی در خطبه‌‏های نماز جمعه كه از زمان معاويه به دستور او مرسوم شده بود در تواريخ ثبت و ضبط است. 4
 
3- از آنها ده نفر جان به سلامت نمی‏برند و از شما هم ده نفر كشته نمی‏شوند.
 
در نبردی كه ميان امام (ع) و خوارج در كنار نهروان رخ داد امام پس از اتمام حجت، و بازگشت گروهی از آنان به صفوف امام، روبه ياران خود كرد و فرمود:  
«مصارعهم دون النطفة والله لايفلت منهم عشرة ولايهلك منكم عشرة» .5
«قتلگاه آنان كنار آب نهروان است بخدا سوگند، از گروه آنان ده نفر جان به سلامت نمی‏برند و از شما هم ده تن كشته نمی‏شود».
ابن ابی الحديد می‏گويد اين خبر غيبی يكی از معجزات علی (ع) است كه نقل آن نزديك به تواتر رسيده است و در نبردی كه ميان امام و خوارج نهروان رخ داد همه شاهد بودند كه نه نفر از خوارج جان به سلامت بردند و از ميان ياران علی (ع) فقط هشت تن به شهادت رسيدند. 6
 
4- مروان بن حكم حكومت بسيار كوتاهی خواهد داشت .
 
مروان بن حكم در جنگ جمل اسير شد و امام حسن و امام حسين از پدر عفو او را خواستند حضرت او را آزاد كرده، و سپس فرمود:  
«اما ان له امرة كلعقة الكلب انفه و هو ابوالاكبش الاربعة و ستلقی الامة منه و من ولده يوماً احمر».7
«آگاه باشيد برای اين مروان فرمانروائی كوتاهی است بسان ليسيدن سگ بينی خود را (اين تعبير كنايه از كوتاهی مدت فرمانروائی است) او پدرچهار رئيس است و امت اسلامی از فرمانروائی او و فرزندانش روز خونينی خواهند ديد».
همانطور كه آن حضرت خبر داده بود مروان به حكومت رسيد اما حكومت او بيش از نه ماه طول نكشيد و چهار فرزندش كه يكی از آنها عبدالملك و سه تای ديگر عبارتنداز: عبدالعزيز، بشر و محمد به رياست رسيدند عبدالملك، خليفه شد و آن سه والی مصر و عراق و جزيره شدند.
و امت اسلامی از مروان و فرزندانش روزهای خونينی ديدند كه روشن‏ترين گواه آن، ظلم و ستم و خونريزی‏هايی است كه به دست حجاج بن يوسف خونخوار كه از طرف عبدالملك مروان، والی و استاندار عراق بود انجام شد. 8
 
5- جوان ثقفی بر شما مسلط می‏شود و هستی شما را غارت می‏كند.
 
«اما و الله ليسلطن عليكم غلام ثقيف الذيال الميال يا كل خضرتكم و يذيب شحمتكم...» 9
«آگاه باشيد به خدا سوگند جوانی متكبر و ستمگر از طائفه ثقيف بر شما مسلط می‏شود كه سبزه شما را می‏خورد و پيه شما را آب می‏كند كنايه از اينكه به جان و مال شما رحم نمی‏كند و همه را از آن خود می‏داند».
اين جوان ثقبفی همان حجاج بن يوسف ثقفی خونخوار و ستمگر معروف بود كه در ايام حكومت خود به جان و مال مردم افتاد و هزاران نفر را به قتل رسانيد. 10
 
6- برنامه مهدی موعود (عج) پيروی از قرآن و هدايت است  
 
«يعطف الهوی علی الهدی اذا عطفوا الهدی علی الهوی و يعطف الرأی علی القرآن اذا عطفوا القرآن علی الرأی» 11
«هنگامی كه مردم هدايت را پيرو هواهای نفسانی خود قرار دهند مهدی موعود (ع) می‏آيد و هواهای نفسانی را مغلوب هدايت می‏نمايد و نيز هنگامی كه مردم قرآن را برآراء و نظريات و تمايلات شخصی خود تطبيق نمودند آن حضرت آراء و نظريات را تابع قرآن قرار می‏دهد برنامه آن حضرت حكومت قرآن و هدايت است» 12
 
7- اگر بخواهيم از همه خصوصيات شما خبر دهم می‏توانم.
 
والله لوشئت ان اخبركل رجل منكم بمخرجه و مولجه و جميع شأنه لفعلت ولكن اخاف ان تكفروا فی برسول الله صلی الله عليه و آله...» 13
«به خدا سوگند اگر بخواهم می‏توانم از همه خصوصيات هر كدام شما كه از كجا و چگونه و به چه هدف آمدی و چه تصميم داريد و خصوصيات ديگر خبر دهم. اما می‏ترسم درباره من غلو كنيد و مرا از رسول خدا (ص) بالاتر بدانيد و يا به خدائی من معتقد شويد و اين عقيده موجب كفر شما شود».
ابن ابی الحديد در ذيل اين كلام، می‏نويسد: اين گفتار علی (ع) مانند گفتار حضرت مسيح (ع) است كه می‏گفت: از معجزه‏های من اين است كه:  
«و أُنبتكُم بما تاكلون و ما تدّخَرون فی بيوتكم».14
«شما را از غذائی كه در خانه می‏خوريد و از آنچه ذخيره می‏كنيد خبر می‏دهم. 15
 
8- زمانی بيايد كه ازاسلام فقط نام آن باقی ماند
 
«يأتی علی الناس زمان لايبقی فيهم من القرآن الارسمه و من الاسلام الااسمه مساجدهم يومئذ عامرة من البناء خراب من الهدی...»16
«روزگاری بيابد كه در ميان مردم از قرآن جز خواندن و قرائت و از اسلام جز نامی باقی نماند، در آن زمان مساجد از حيث بنا و ساختمان معمور و آباد است اما از جهت هدايت و معنويت خراب است (مسلمانان به اسم اسلام و قرآن اكتفا می‏كنند و رفتن به مساجد هم جنبه تشريفات به خود می‏گيرد در صورتيكه اسلام و قرآن بايد در متن زندگی آنان حام باشد)».
 
9- خوارج پس از من با خواری و ذلت زندگی خواهند كرد.
 
«اما انكم ستلقون بعدی ذلا شاملا وسيفاً قاطعاً واثرة يتخذها الظالمون فيكم سنة».17
«آگاه باشيد پس از من با ذلت همه جانبه و شمشير برنده و استبداد روبرو می‏گرديد اموال و حقوق شما را ستمگران می‏گيرند و اين كار درباره شما برای هميشه معمول و رسم می‏گردد».
همانطور كه اميرمؤمنان (ع) خبر داد خوارج پيوسته از طرف حكومت‏ها، مورد تعقيب قرار گرفته اموال آنان پيوسته از طرف ستمگران تصاحب می‏شد. 18
 
10- از هر چه سؤال كنيد خبر می‏دهم.
 
«فاسألونی قبل ان تفقدونی، فوالذی نفسی بيده لا تسألونی عن شی‏ء فيما بينكم و بين الساعة... الا انباتكم...» 19
در اين خطبه امير مؤمنان حدود آگاهی خويش از غيب را بيان می‏كند و می‏فرمايد:
«از هر چه كه تا قيامت پيش می‏آيد سؤال كنيد جواب خواهم داد و از هر نبرد و جنگی كه پيش می‏آيد و خصوصيات آن، تعداد افرادی كه كشته می‏شوند يا می‏ميرند و اينكه در كجا كشته می‏شوند و كجا به خاك سپرده می‏شوند از همه اين‏ها آگاهی دارم».20
اين بود ده مورد از خبرهای غيبی امير مؤمنان (ع) كه در نهج‌‏البلاغه آمده است .
البته خبرهای غيبی آن حضرت كه در نهج‏البلاغه و ساير كتابهای تاريخ و حديث ياد شده فراوان است و يكی از دانشمندان معاصر هفتاده و پنج مورد از آنها را در كتابی گردآورده و بنام اخبار غيبی اميرمؤمنان (ع) منتشر ساخته است ولی ما به جهت رعايت اختصار به همين اندازه اكتفا می‏كنيم .



انتهای پیام/ اس