عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:
نیازی به واردات "برنج" نداریم/ بررسی مجوز واردات "کنجاله سویا" و "ذرت"
علی ایرانپور، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه برنج به عنوان کالایی استراتژیک در تمامی کشورها اهمیت ویژه‌ای دارد افزود: کشور ما سالیانه بالغ بر 3 میلیون و 200 هزار تن برنج نیازمند است که از این حدود یک میلیون و 200 هزار تن از طریق واردات تأمین می‌شود.
 
وی تصریح کرد: با توجه به مشکلات عدیده‌ای که در خودکفایی برنج وجود دارد متأسفانه 30 الی 35 درصد نیاز کشورمان از طریق واردات تأمین می‌شود.
 
ایرانپور اظهار داشت: کمبود منابع آبی، اصلاح ژنتیک،‌ مکانیزه نبودن برداشت و ضایعات 30 درصدی برنج تولیدی در حین برداشت از کارخانجات می‌تواند از جمله عوامل مؤثر در کاهش میزان تولید و افزایش واردات باشد.
 
نماینده مردم مبارکه در ادامه گفت: عدم حمایت وزارت جهاد کشاورزی و دولت از برنجکاران داخلی و نبود برنامه‌ریزی مشخص برای رسیدن به تولید و خودکفایی از جمله مشکلاتی است که باید به آن توجه کرد.
 
عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: واردات برنج در کشور بیش از نیاز داخلی به ضرر تولیدکنندگان است و در برخی مواقع به بهانه واردات سود سرشاری عاید دلالان واردکننده می‌شود.
 
نماینده مردم مبارکه با بیان میزان واردات برنج با عدد و رقم مشخص است و دولت نباید اجازه واردات بیشتری را بدهد اظهار داشت: این عوامل مافیای واردات برنج را تشکیل می دهد و برخی واسطه‌ها در راستای افزایش درآمد و فشار به برنجکاران از فرصت‌ها سوء‌استفاده می‌کنند.
 
وی با اشاره به مازاد برنج‌های وارداتی و احتمال ماندگاری و آلوده شدن در انبارها خاطرنشان کرد: چنانچه بخواهیم از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنیم باید واردات را در کشور کنترل کنیم.
 
ایرانپور یادآور شد: مجوز واردات بیش از حد برنج که چند ماه قبل اتفاق افتاد باعث شد که برنج‌های وارداتی در سبد کالایی مرحله اول قرار بگیرد.
 
** مجوز واردات کنجاله سویا و ذرت باید بررسی شود

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: چناچه واردات کنجاله سویا و ذرت نیاز به اخذ مجوز نداشته باشد طبق معمول واردات بیش از حد اتفاق می‌افتد.
 
وی در ادامه گفت: کمبود و افزایش واردات در بازار داخلی در قیمت‌ها تأثیرگذار است بنابراین دستگاه‌های دولتی باید با بررسی و اقدام کارشناسی شده و برنامه‌یزی اقدام به دادن مجوز واردات کنند.
 
انتهای پیام/