یک ترانه‌سرا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:
کارگاه ترانه‌سرایی هیچ تاثیری در خلاقیت ترانه‌سرا ندارد
"علیرضا باران" ترانه‌سرا در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت: کارگاه های آموزش ترانه‌سرایی برای کارآموزان ترانه که تازه قلم هستند فقط می تواند مبانی اولیه نگارش را به آنها بیاموزد و نقش کارگاهی را شبیه سایر کارگاه‌های آموزشی ترانه و شعر ایفا کند.

وی در ادامه گفت: در این شکل کارگاه‌ها نقش خلاقیت نادیده گرفته می‌شود و به این ترتیب چندان پیشرفتی را در ترانه شاهد نخواهیم بود.

این ترانه سرا عنوان کرد: این قبیل کارگاههای آموزشی ترانه‌سرایی با این شکلی که برگزار می‌شود زیاد نمی‌تواند به پیشرفت موسیقی کشور کمک کند. تنها در این آموزشگاه‌ها ما با آموزش یک سری مبانی اولیه ترانه‌نویسی مثل وزن، قافیه و ردیف روبرو هستیم که در صورت داشتن خلاقیت در فرد می توانیم از کارآکوز خلاق استفاده لازم داشته باشیم که در این میان باید فرد در جهت پیشرفت و ورود به بازار کار موسیقی خود را جهت‌دهی کند و راه موفقیت را با تیزهوشی خود هموار کند.

وی اظهار داشت: یکی از عواملی که باعث افت صنعت آهنگ و ترانه‌ می‌شود، شکل نگارش ترانه است که در ادبیات ما به صورت تکراری باب شده است؛ به این ترتیب که در فرم ترانه ما با چهار پاره، مضمون و محتوای یکسان و استفاده از دایره واژگانی یکسان روبرو هستیم که این باعث می‌شود جایی برای خلاقیت باقی نماند و مخاطب ترانه و موسیقی با یک موضوع تکراری مواجه شود.

باران در ادامه افزود: شاید ترانه وزن‌دار در برخی خوب نباشد ولی متاسفانه اکثر ترانه‌هایی که نوشته شده روی وزن‌های دستگاهی ساخته می‌شود که این کار مانع خلاقیت آهنگساز خواهد شد.

وی با اشاره به مشکلات پیش رو در صنعت ترانه کشور اظهار داشت: اکثر ترانه‌سراها با موسیقی آشنایی ندارند و بیشتر تجربه‌ خواندنی دارند  و این به موفقیت ترانه‌سرا ضربه وارد می کند بنابریان اگر یک ترانه‌سرا دید موسیقیایی، گوش موسیقیایی خوبی داشته باشد بهتر می‌تواند در فضای ترانه رشد کند.


انتهای پیام/ اس