دستمالچی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد:
انتقال بحران از سوریه به لبنان توسط تکفیر‌ی‌ها
"احمد دستمالچی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با انفجارهای تروریستی سال گذشته در منطقه جبل المحسن شهر طرابلس و دیگر شهرهای لبنان، اظهار داشت: نقشه اصلی این بود که بحران از سوریه به دلیل پیروزی مقاومت مردمی در برابر نیروهای تکفیری داعش و النصره، به لبنان کشیده شود. النصره در اصل در سوریه شکل گرفته اما این گروه با گروه‌های تکفیری دیگری دارای یک خط و مشی است.
 
سفیر سابق ایران در لبنان با بیان اینکه اهل سنت طرابلس و لبنان با گروه‌های تکفیری مخالف هستند و با آن‌ها همکاری نخواهند کرد، ادامه داد:گروه های تکفیری قصد داشتند از اهل سنت زهر چشم بگیرند و ممکن است با تشدید این انفجارها در مناطق شیعه لبنان ایجاد بحران کنند.
 
وی افزود: نیروهای مردمی و ارتش، تاکنون هوشمندانه عمل کرده‌اند و اجازه ایجاد درگیری در لبنان را نداده‌اند. البته حزب‌الله بسیار موثر عمل کرده است و نقش بسزایی در امنیت داخلی لبنان داشته است. 
 
دستمالچی با بیان اینکه گروههای تکفیری می‌خواهند جنگ شیعه و سنی راه بیندازند، اظهار داشت: بین گروه تروریستی النصره و عربستان ارتباط تنگاتنگی وجود دارد و سعودی‌ها تمام امکانات مالی، لجستیکی و اطلاعاتی آن‌ها را تامین می‌کنند. اغلب اقدامات تروریستی که در عراق، سوریه و لبنان توسط نیروهای تکفیری صورت می‌گیرد از جانب عربستان سعودی تغذیه مالی، امنیتی و تسلیحاتی می‌شوند.

سفیر سابق ایران در لبنان با بیان اینکه گروه تروریستی النصره در همه جا اقدام به جذب نیرو می‌کند، افزود: گروه تروریستی النصره از طریق نیروهای اهل سنت و با کمک عربستان سعودی این اقدامات تروریستی را انجام می‌دهد. این گروه تروریستی تاکنون انفجارهای مهمی در طرابلس و شهرهای دیگر لبنان انجام داده‌ اما قصد اصلی آن‌ها ایجاد تفرقه میان مردم متحد لبنان است.
 
وی ادامه داد: در عراق و سوریه عرصه بر گروه‌های تکفیری تنگ شده است. در این راستا آنها تلاش می‌کنند تا با کشاندن بحران به لبنان درگیری‌های طایفه‌ای ایجاد کنند.  
 
دستمالچی گفت: حزب‌الله چون مانعی در برابر گروه‌های تکفیری عمل می‌کند و این گروه‌ها نمی‌توانند اقدام موثری را درلبنان انجام دهند. 

انتهای پیام/