«پرویز طلایی» در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:
بومی‌گرایی حامی می‌خواهد
"پرویز طلایی" عضو انجمن مفاخر معماری ایران در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران، در خصوص بومی‌گرایی و لزوم طراحی‌های بومی گفت: بومی‌گرایی از دیرباز جوابگوی نیاز‌های انسان بوده است، در ساخت و سازهای بوم‌گرا همواره استفاده از مصالح بومی و وجود متخصص ساخت در آن منطقه باید در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: در واقع در بوم‌گرایی استفاده از نیروی متخصص بومی بسیار مهم است. در این خصوص به فردی بومی گفته می‌شود که متولد و اهل آن منطقه بوده و یا مدت زمانی در آن منطقه ساکن باشد تا از لحاظ مردم آنجا بومی منطقه محسوب شود بنابر این مصالح بوم‌آور و متخصص بومی در طراحی‌های بومی باید مورد توجه قرار گیرند.

عضو هیات مدیره مؤسسه مطالعات منتظر پایدار تصریح کرد: اگر بخواهیم در مقیاس انبوه ساخت و ساز کنیم مانند مسکن مهر، طراحی بومی جوابگو خواهد بود و می‌توان در زمان کوتاه تعداد زیادی را صاحب خانه کرد.

بنابر این در همه‌ی مناطق و با هر اقلیمی می‌توان از معماری بومی استفاده کرد، به شرط اینکه نیروی کار ماهر به اندازه‌ی کافی در آن منطقه باشد و در مناطقی که مصالح بومی و نیروی کار به میزان کافی باشد، بوم‌گرایی بهترین انتخاب است.

وی با اشاره به لزوم حمایت از بوم‌گرایی بیان کرد: در بوم گرایی نیازمند حمایت هستیم، به  عنوان نمونه اگر از سنگ‌تراش و آجرپز حمایت نشود و به آنها کمک هزینه در مراحل تولید تعلق نگیرد به مرور با بالا رفتن قیمت تمام شده‌ی مصالح و گران شدن آنها بازار استفاده از آنها کاهش یافته و تعطیل می‌شوند همچنین اعطای یارانه به کارخانه‌های تولید پشم شیشه و عایق‌های حرارتی باعث رونق بازار کار آنها شده و هم اکنون به مصالح همه‌گیر و در دسترس تبدیل شده‌اند.

عضو مؤسسه ایکوموس ایران اظهار داشت: سازنده‌ها به سمت سازه‌های بتنی روی آورده‌اند، چون در بالا رفتن سازه جرثقیل نیاز نبوده و هزینه‌ها کاهش می‌یابد اما شاید در مواقعی که بحث سرعت مطرح باشد سازه بتنی گزینه‌ی مناسبی نباشد بنابر این شرایط پروژه نوع طراحی را تعیین می‌کند.

وی در پایان گفت: توجه به بوم‌گرایی به عنوان راهکار مناسب برای کاهش هزینه و همنوایی با بستر و طبیعت مورد توجه است، به عنوان مثال در شمال کشور از ماسه‌های موجود در بستر زمین بلوک زده و به عنوان مصالح ساخت استفاده می‌کنند و یا در ایوان‌سازی‌ها نی را که به وفور یافت می‌شود به کار می‌برند.  بوم‌گرایی به لحاظ ارتباط بیشتر با زمین موجب کاهش آسیب به طبیعت می‌شود و در بلندمدت سودمند است.

انتهای پیام/