فرهنگ‌سازی مصرف کالای داخلی از طریق ارتقای کیفیت
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جهانبخش سنجابی شیرازی رئیس پژوهشگاه استاندارد ملی ایران در همایش مدیریت کیفیت با رویکرد نوین استانداردسازی گفت: ما نیازمند تحول عظیم در نظام استانداردسازی کشور هستیم که در راستای آن سازمان استاندارد باید با تولیدکنندگان کالا و عرضه‌کنندگان خدمات مواجه شود.

وی افزود: مقام معظم رهبری در بند 24 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به گسترش پوشش استاندارد به کالاهای داخلی و به ویژه فرهنگ‌سازی مصرف کالاهای داخلی از طریق ارتقای کیفیت اشاره کرده است.

سنجابی گفت: در دولت فعلی نیز دو رویکرد ارتقای ایمنی و ارتقای سلامت مردم مدنظر است و حتی در برنامه ششم توسعه به ارتقای کیفیت زندگی اشاره شده است.

رئیس پژوهشگاه استاندارد ادامه داد: الزامات تعاملات بین‌المللی در این راستا خودنمایی می‌کند و تغییر رویکرد استانداردسازی را به همراه دارد که سازمان استاندارد ملی را به تحول و چابک‌سازی به عنوان یک سازمان حاکمیتی و فرابخشی مبتنی بر راهبرد کاهش حداقل تصدی‌گری می‌رساند.

وی اظهار کرد: راهبرد دیگر مدنظر سازمان استاندارد بسترسازی به سبب پایش تأیید صلاحیت با هدف ارتقای ایمنی و کیفیت محصول در کشور به شرط  تأمین منابع مورد نیاز است.

سنجابی در خصوص رویکرد نوین استانداردسازی گفت: امید است با تغییر رویکرد بتوانیم در پایان برنامه ششم ساختار خانه کیفیت جمهوری اسلامی ایران را شکل دهیم در رویکرد گذشته استانداردسازی حاکمیت با مصرف‌کننده خیلی تکلیف مشخصی نداشت و بیشتر تنظیم کننده مصرف از طریق تعیین قیمت، نظام عرضه کیفی و نظام عرضه اجباری بود که حاصل این امر سبب شد مصرف‌کننده حلقه مفقوده در نظام استانداردسازی باشد و تبعا تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان استراتژی اخذ نماد استاندارد را انجامخ دهند.

وی ادامه داد: در نظام جدید حاکمیت با ایجاد قانون حمایت از مصرف‌کننده، استانداردسازی محصول و کنترل عوامل توزیع بازار موجب می‌شود مصرف‌کننده نقش فعالی را ایفا کند و توزیع‌کننده چون خود را مواجه با شکایات احتمالی مصرف‌کننده می‌بینید موظف به عرضه کالای باکیفیت است.

سنجابی در پایان تأکید کرد: سیستم نوین استانداردسازی باعث رونق خوداظهاری و خودکنترلی می‌شود و در واقع بسیاری از اجبارهای دولتی جای خود را به حق انتخاب می‌دهد.

انتهای پیام/