اهواز؛
فاجعه‌ای از جنس آتش
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: آتش زدن مزارع اثرات منفی بر محیط زیست می‌گذارد و باعث بوجود آمدن مشکلاتی از قبیل آلودگی هوا، نابودی بخش عمده‌ای از میکرو ارگانیزم‌های خاک، فرسایش و افزایش شوری خاک می شود ولی خوشبختانه فقط 5 درصد مزارع گندم پس از برداشت، آتش زده می‌شود.

محمد قاسمی نژاد افزود: این اقدام فاجعه‌ای در بحث حاصلخیزی خاک است و موجودات زنده مفید خاک را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بر بافت خاک نیز می‌تواند اثر منفی بگذارد.

وی عنوان کرد: برنامه کشاورزی حفاظتی و پایدار شامل مدیریت بقایای خاک، مدیریت عوامل زیان رسان، مدیریت حاصلخیزی خاک و مدیریت خاک‌ورزی که به عنوان یک پکیج تعریف شده است، مشکل آتش زدن مزارع را حل می‌کند و بر اساس این برنامه پس از برداشت مزارع، حداقل 30 درصد کاه و کلش باید در مزارع باقی بماند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: این برنامه موجب حفظ رطوبت و افزایش مواد آلی خاک، جلوگیری از تبخیر شدید و بهبود مواد آلی خاک خواهد شد.
قاسمی نژاد بیان کرد: ما خاک‌ورزی حفاظتی را توصیه می‌کنیم و دیگر نیازی نیست که با گاوآهن زمین شخم سنگین زده و زمین برگردانده شود که خوشبختانه تمام کشاورزان استان دیگر با مزایا و محاسن خاک‌ورزی حفاظتی آشنا هستند.

وی کاهش تردد ماشین آلات در درون خاک، صرفه جویی در زمان و مصرف سوخت و رعایت تاریخ کشت را از مزایای خاک‌ورزی حفاظتی دانست و گفت: با خاک‌ورزی حفاظتی می‌توان بلافاصله پس از برداشت، کشت جدید را انجام داد.

انتهاي پیام/و