ناامیدی قشر فرودست جامعه و تضاد طبقاتی در نمایش «لوکوموتیوران»
مهلا صالحی کارگردان نمایش «لوکوموتیوران» در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص نمایشنامه این اثر اظهار داشت:  از سه سال پیش تا امروز هفت کار از نمایشنامه های فوگارد را به همراه بابک سعیدیان ترجمه کردیم و مانند بسیاری از منتقدان معتقدم «لوکوموتیوران» جزو بهترین آثار جهانی فوگارد است؛ حتی خود او هم معتقد است این اثر، کمال نوشته‌های اوست.

وی ادامه داد: متن «لوکوموتیوران» به ناامیدی طبقه فرودست می‌پردازد و در مورد  زنی  است که در روستای دورافتاده‌ای زندگی می‌کند و خودش را به قصد خودکشی جلوی قطار می‌اندازد. طی تحقیقاتی که داشتم، زن داستان فوگارد نام و نشان ندارد. به‌ طوری‌ که طی دو هفته‌ای که در سردخانه می‌ماند، کسی ادعای شناخت او را نمی‌کند.

صالحی تصریح کرد: در این کار  ناصح کامگاری به عنوان طراح صحنه  حضور دارد. کارهای فوگارد معمولا رئال است و ما در این نمایش به‌ سوی انتزاع رفتیم. در دکور پورتابل نمایش از نشانه‌های خوبی استفاده کردیم. مثلا می‌بینید که در کف زمین چاله آبی وجود دارد یا شاهد باران و استفاده از رنگ‌های محدود خواهید بود. در نمایش تنها از چهار رنگ سیاه، سفید، خاکستری و قرمز استفاده شده است.

وی خاطرنشان کرد: این اثر براساس یک داستان واقعی نوشته شده که زنی به همراه فرزندانش در نزدیکی کریسمس سال 2000 خودش را مقابل قطار می‌اندازد و 10 سال بعد فوگارد متن این نمایش را می‌نویسد.

گفتنی است؛ نمایش «لوکوموتیوران» به کارگردانی مهلا صالحی از 20 شهریور تا 9 مهرماه ساعت 19:30 در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان واقع در خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، ضلع جنوبی باغ هنر، بام خانه هنرمندان به صحنه می‌رود.



انتهای پیام/