تاسیس پژوهشسراها بستری مناسب برای بهرهمندی تمامی دانشآموزان از فرصتهای پژوهشی فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه دانشآموزان در زمینه فعالیتهای عمومی با توجه به مقطع تحصیلی از ابتدایی تا متوسطه دوم به فعالیتهای پژوهشی میپردازند، گفت: جشنواره "جابربن حیان"، نوجوان خوارزمی و جوان خوارزمی مصادیقی از این فعالیتها هستند.
زرافشان ادامه داد: دانش آموزان متناسب با علاقه، ذوق پژوهشی و حوزهای که در آن فعالیت کردهاند، بدون هیچ فعالیتی در جشنوارهها به رقابت میپردازند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: تاسیس پژوهشسراهای دانش آموزی نیز با هدف بهرهمندی تمامی دانش آموزان از امکانات پژوهشی انجام شده و با توجه به اینکه در برخی مدارس ظرفیتهای پژوهشی وجود دارد، تاسیس اینگونه مراکز موجب میشود تا سایر مدارس از این فرصت بهرهمند شوند و پژوهش در انحصار نوع خاصی از مدارس نباشد.
زرافشان با بیان اینکه در پایان هر سال از پژوهشسراها گزارشی مبنی بر روند فعالیتهای آن تهیه میشود، گفت: دانش آموزان از مدارس مختلف در این مراکز به فعالیت میپردازند و دستاوردهای قابل قبولی نیز کسب کردهاند.
وی به المپیادهای تخصصی نیز اشاره داشت و یادآور شد: در کنار فعالیتهای پژوهشی که جنبه عمومی دارند با همکاری ستادهای علمی فناوری ریاست جمهوری برنامههای پژوهشمحور تخصصی نیز در نظر گرفته شده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: برخی از این المپیادها مانند نانو تکنولوژی، بیوتکنولوژی، سلولهای بنیادی، ربوکاپ و جشنواره "پرواز" تخصصی هستند و دانش آموزان متناسب با ذوق و استعداد به این جشنوارهها سوق داده میشوند.
زرافشان یادآور شد: برنامههای پژوهشی برای تمامی گروههای دانشآموزی امکانپذیر بوده و محدود به دانش آموزان در مدارس خاصی نمیشود.
انتهای پیام/