ایجاد شرایط جدید برای حج تمتع/کاهش مدت زمان اقامت زائران در مدینه منوره/ تنها راه چاره برای شناسایی و هدایت زائران بستن دستبند الکترونیکی است

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت کشور در همایش توجیهی ویژه کارگزاران حج تمتع استان های مازندران و گلستان در ساری گفت: شرایط برای حج تمتع در سال جاری خاص است و این موضوع باید برای زائران تشریح شود.

وی تغییر وضعیت را به خاطر تعطیلی حج تمتع در پارسال را طبیعی دانست و افزود: تمامی زیر ساخت های خود را در حوزه مسکن ، تغذیه و ستاد ها از دست داده بودیم و اکنون در یک مدت زمان کم تلاش کردیم تا آنها را در اختیار بگیریم و مشکلات حل و فصل کنیم.

محمدی گفت: کارگزاران در جلسات توجیهی و آموزشی باید همه شرایط از جمله وضعیت مسکن و تغذیه رابرای زائران به صور شفاف و واقعی اطلاع رسانی کنند تا آمادگی ذهنی برای زائران وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مسکن و تغذیه زائران تامین شده است، گفت:  باید اعلام کنیم که وضعیت هتل ها و فاصله آن با اماکن زیارتی از جمله خانه خدا و مسجد نبی بیشتر شده است.

وی افزود: نخستین پرواز 9 مرداد امسال انجام می شود و همه زائران باید آمادگی گرما زدگی را داشته باشند.

رئیس سازمان حج و زیارت یکی از تغییرات ایجاد شده در تمتع امسال را کاهش مدت زمان اقامت زایران در مدینه منوره دانست و گفت: به دلیل اجرای طرح توسعه در مدینه ، مدت زمان اسکان زائران در مدینه حداکثر پنج روز پیش بینی شده است.

محمدی افزود: همچنین شرایط هتل های مدینه به لحاظ فاصله آن با مسجد النبی به مراتب از وضعیت در مکه نامناسب تر است و این وضعیت را کارگزاران با زائران به صورت شفاف در میان بگذارند.

رئیس سازمان حج و زیارت در باره وجود شایعاتی درباره نصب مچ بند و دستبند به زائران گفت: از آنجایی که برخی با اصل حج مشکل دارند ، موضوع مچ بند و دستبند زدن به زائران را در فضای مجازی وارونه جلوه دادند.

محمدی افزود: دستبند الکترونیکی در واقع همان کارت شناسایی حجاج است و از آنجایی که میانگین سن حجاج بالاست و در اوج گرما نیز قرار داریم ، تنها راه چاره برای شناسایی و هدایت زائران ، بستن دستبند الکترونیکی است.

وی گفت: ایده و ساخت دستبند الکترونیکی بومی است و همچنین تمامی اطلاعات مربوط به زائر در اختیار خودمان است و این اقدام ارزشمندی است که کوچک ترین شائبه ای در آن وجود ندارد.

بر اساس آمار حج و زیارت، حدود 85 هزار نفر از مازندرانی ها در نوبت اعزام به تمتع قرار دارند و سهمیه امسال استان حدود 3 هزار نفر است.

انتهای پیام/ م