فوق تخصص بیماری های عفونی مطرح کرد
تب شالیزار گریبانگیر کشاورزان مازندرانی

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، دکتر فرهنگ بابا محمودی فوق تخصص بیماری ‌های عفونی در گفتگو با ، گفت: کشت دوباره برنج آغازی برای بیماری تب شالیزار است و کشاورزان مراقب باشند.

وی افزود: ۱۵ نفر در مازندران برای کشت دوم برنج مشکوک به بیماری تب شالیزار تحت درمان قرار گرفتند.

دکتر بابامحمودی گفت: تب شالیزار بیماری عفونی فصلی است که از حیوان وخصوصا جوندگان با آلوده کردن آب و در جریان آبیاری و مراحل کاشت و داشت برنج در مزارع به انسان منتقل می‌ شود.

فوق تخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه تب شالیزار بیشتر در مزارع برنج دیده می ‌شوند، افزود: از اردیبهشت تا زمان برداشت محصول این بیماری در مازندران شایع‌ تر است.

بابامحمودی با بیان اینکه ۱۰ درصد از بیماران به نوع شدید تب شالیزار مبتلا می ‌شوند، گفت: در این وضعیت علاوه بر عوارض گذشته، گرفتگی کبدی، زردی چشم، تنبلی و نارسایی کلیه، دفع نامناسب، بالارفتن سموم بدن، کاهش پلاکت خون، گرفتگی ریوی و خونریزی مغزی نیز به عوارض‌های آن افزوده می‌ شود.

وی با بیان اینکه این بیماری در سال ۸۲ در مازندران شناسایی شد، افزود: برای تشخیص این بیماری علاوه بر آزمایش خون، آزمایش اختصاصی نیز از فرد بیمار گرفته می ‌شود.

فوق تخصص بیماری های عفونی گفت: علائمی، چون تب بالا به صورت ناگهانی، درد‌های عضلانی به ویژه درد کمر، سردرد، ساق پا و پشت چشم دارد و در ۹۰ درصد موارد نیز فرد بیمار بدون هیچ گونه عارضه‌ ای بهبود پیدا می‌ کنند.

انتهای پیام/آ

تب شالیزار در کمین شالیکاران