ایمانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:
پرداخت مطالبات گندمکاران تا سال آینده ادامه دارد

پرداخت مطالبات گندمکاران تا سال آینده ادامه دارد/ رفع نگرانی کشاورزان با عرضه گندم در بورس کالاعلیقلی ایمانی رییس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه نیازی به واردات گندم نداریم، اظهار کرد: با توجه به خشکی و سرمای هوا در ابتدای فصل کشت، پیش بینی می شود که تولید گندم به نسبت سال گذشته با کاهش 20 درصدی به رقم بالای 9 میلیون تن برسد.

ایمانی با بیان اینکه کشت گندم برای سال زراعی جدید در مناطق سردسیر آغاز شد، افزود: با وجود آنکه بخش قابل توجهی از مطالبات گندمکاران پرداخت نشده است ، این امر تاثیر منفی در تاریخ کاشت خواهد داشت.

به گفته وی علی رغم شرایط سخت اقلیمی، خودکفایی گندم استمرار دارد.

رییس بنیاد توانمندسازی گندمکاران ادامه داد: تا کنون 8 میلیون و 800 هزارتن گندم با ارزش بالغ بر 11 هزار و 700 میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شد که حدود 3 هزار و 700 میلیارد تومان از این رقم به گندمکاران پرداخت نشده است.

وی تأکید کرد: پیش بینی می شود که پرداخت مطالبات گندمکاران از محل فروش گندم و آرد به طور متوسط هر هفته 100 میلیارد تومان، تا برداشت سال آینده طول بکشد و انتظار می رود برای پرداخت جامع مطالبات تا پایان فصل برداشت تدبیر خاصی اندیشیده شود.

ایمانی با بیان اینکه خواهان اجرای قانون خرید تضمینی هستیم، افزود: براساس مصوبه مجلس  شورای اسلامی ، نرخ خرید تضمینی گندم  باید مطابق نرخ تورم افزایش یابد که این امر سال گذشته لحاظ نشد.

وی در ادامه افزود:  حداقل نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زارعی جدید بر حسب نرخ تورم حداقل باید 1430 تومان اعلام شود.

رییس بنیاد توانمند سازی گندمکاران یادآور شد: در صورت فراهم بودن زیرساخت های لازم برای عرضه گندم در بورس ، گندمکاران دیگر دغدغه فروش محصول خود را ندارند که این امر علاوه بر کاهش بار مالی دولت، تسریع در پرداخت مطالبات را نیز به همراه دارد.

وی در خاتمه گفت: اجرای آزمایشی عرضه گندم در بورس کالا به سبب تاخیر واریز مطالبات از سوی بازرگانی دولتی، انتقاداتی را به همراه داشته است.

انتهای پیام/

 عرضه گندم در بورس کالا، دغدغه کشاورزان را رفع می‌کند