رتبه سوم ایران در تولید سیب درختی جهان

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛شکر اله حاجی وند مدیر کل امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی سه شنبه شب  در جلسه میز توسعه صادرات سیب کشوری در ارومیه گفت: میانگین تولید سیب درختی در کشور ۱۵ تن در هر هکتار است و ارزش صادراتی هر کیلو به طور میانگین کمتر از یک دلار در سال براورد شده است.
وی تصریح کرد: اعمال تعرفه پایاپای، تهاتر سیب با موز، افزایش نقدینگی صادر کنندگان از عوامل مهم تاثیر گذار در توسعه میزان صادرات سیب درختی کشور است.
این مسئول افزود: کاهش تعرفه گمرکی سیب درختی از ۵۵ درصد و تکس گمرکی ۹ درصد، راهکار مهمی در جهت افزایش صادرات این محصول به شمار می‌رود.
مدیر کل امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و همچنین ساماندهی بازار میادین میوه و تره بار داخل کشور و شناسایی بازار‌های هدف صادراتی با تقویت و تکمیل زنجیره تولید تا عرضه از سیاست‌های معاونت امور باغبانی در تولید محصول سیب درختی است.
وی ادامه داد: اعطای تسهیلات برای تجهیز دستگاه‌های سردخانه ها، ماشین الات حمل و نقل یخچال دار از محل تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی و حمایت از افراد سرمایه گذار در حوزه سورت و بسته بندی محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.


انتهای پیام/م

ایران چهارمین تولیدکننده سیب جهان شد