رئیس مرکز مطالعات جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز خبر داد؛
بارندگی های فارس از میانگین دراز مدت کمتر است

بارندگی های فارس از میانگین دراز مدت کمتر استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ دکتر ناظم السادات رئیس مرکز مطالعات جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز گفت: براساس مطالعات جوی و اقیانوسی انجام شده میزان بارش‌های پاییزی و زمستانی در فارس امسال کمتر از متوسط نرمال و بلند مدت استان است و مردم باید صرفه جویی کنند و خود را با شرایط کم آبی و خشکسالی انطباق دهند.

وی افزود: میانگین بارندگی در پاییز و زمستان در استان فارس حدود ۳۰۰ میلیمتر است.

ناظم السادات ادامه داد: این مطالعات نشانگر آن است که در زمستان امسال هم به ویژه در اوایل زمستان و دی ماه بارندگی قابل توجهی دراستان فارس نداریم، بارندگی در دی ماه کمتر از میانگین است، نیاز است توجه کافی به منابع و صرفه جویی داشته باشیم.

وی بیان کرد: با توجه به سنجش دمای اقیانوس اطلس و تحقیقات انجام شده روی خلیج فارس می‌توان اذعان داشت که در کل بارش تا اوایل بهارسال آینده در وضعیت کمتر از نرمال است.

ناظم السادات گفت: تمام پیش بینی‌ها بارش کمتر از میانگین را نشان می‌دهد، آنچه تاکنون به نظر رسیده و با مطالعات و سنجش دمای آب خلیج فارس و اقیانوس هند و اقیانوس اطلس نشان داده این است که شواهد خوبی برای بارندگی به ویژه در جنوب فارس دیده نمی‌شود.

وی اظهار کرد: کشاورزان و بهره برداران باید با توجه به این شرایط سطح زیرکشت را توسعه ندهند و با توجه به کاهش بارش‌ها مصرف آب کشاورزی را مدیریت کنند.

ناظم اسادات تصریح کرد: همچنین به نظر می‌رسد مسئولان و مدیران منابع آب باید تلاش بیشتری برای مهار آب‌هایی که در زمستان خواهد بارید داشته باشند و با ایجاد سیل بند و اجرای طرح‌های آب ّخوان داری آب‌ها را به زمین تزریق کنند.

رئیس مرکز مطالعات جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز ادامه داد: مردم نیز می‌توانند با هدایت آب‌ها و باران‌ها به سمت باغچه‌هایی که در منزل دارند در تزریق بیشتر آب به سفر‌های زمین مشارکت کنند.

وی افزود: باید حداکثر استفاده را از منابع موجود داشته باشیم، عملیات کاشت و داشت و برداشت با مصرف کمتر آب صورت گیرد و از بذر‌های مقاوم به خشکی و کم آبی استفاده شود.
انتهای پیام/ر

میزان بارش های پاییزی و زمستانی در فارس متوسط نرمال است