قرآنی بودن تمام وجوه زندگی علامه طباطبایی راز ناب تفسیر المیزان

قرآنی بودن تمام وجوه زندگی علامه طباطبایی راز ناب بودن تفسیر المیزان به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان ؛  حجت‌الاسلام محمدرضا عابدینی استاد حکمت و تفسیر حوزه علمیه امروز در همایش علمی مرزبان وحی و خرد با موضوع گرامیداشت مقام علمی علامه «سید محمد حسین طباطبائی» اظهار داشت: می‎ بزرگانی که مراتب عالی را طی کردند در آن اوج بلوغ قرآنی بودند و ثمرات قرآنی علامه طباطبائی تمام و کمال است که چنین نتیجه بخش بوده است.

وی با بیان اینکه شاگردان مرحوم علامه شاگردانی مانند شهید مطهری و انصاری هستند، گفت: شهید مطهری به عنوان بهترین مفسر است.

وی گفت: راز ناب بودن تفسیر علامه طباطبایی قرآنی بودن تمام وجوه زندگی آن علامه بزرگ است که از آلودگی‌ها و پستی و پلیدی‌های دنیا به‌دور بود.

این استاد حکمت و تفسیر حوزه علمیه با اشاره به سطوح مختلف فهم قرآن کریم برای افراد مختلف گفت: کسی که قائم به علم و قائم به قسط است می‌تواند معنای واقعی قرآن کریم را درک کند.

وی با اشاره به اینکه در فرهنگ قرآن کریم تکاثر مورد پذیرش نیست، افزود: اهل دنیا با امور اعتباری سر و کار دارند و چنین افرادی نمی‌توانند به حقیقت قرآن و علم دست یابند و به مطالب عالی الهی برسند.

عابدینی با بیان اینکه این عالم با تضرع بود، ابراز داشت: جریان المیزان یک کتاب مصداقی و حرکت دهنده است.

وی گفت: انسان وقتی سر سفره المیزان می نشیند برایش بلند شدن سخت است، بنده سالیانی است تدریس دارم و اولین جایی که مراجعه می کنم المیزان است.

این استاد حکمت و تفسیر حوزه علمیه افزود: المیزان سرتاسر توحید است ما کم داریم کسی در تاریخ که فکر منظومی داشته باشد شاخه شاخه‌ها معلوم باشد که چه مرتبط است و مرحوم علامه از معدود کسانی است که فکر شاخه ای دارد.

وی با بیان اینکه علامه طباطبائی تفکر شاخه ای داشت، گفت: این روش تفکر را در انسان ایجاد می‌کند، روش ترکیب و تحلیل از سخت‌ترین مقدمات است این روش انحصاراً در همه مسائل منحصر به علامه است.

عابدینی افزود: رسیدن به اوج بسیط بسیار سخت است که چطور به اینجا می‌رسد و برای اینکه به اینجا برسد ایشان جریان کودک را شروع می کند و همچنین فطری کردن معارف سخت است ببینید در اسما و حسنی الهی چگونه ایشان ورود می شود.

وی یادآور شد: کلمه طیب کارش عمل صالح است و تمام اعمال صالح را هدف‌گذاری کرده، اگر اعتقاد صحیح باشد و عمل صالح نباشد اینجا حرکتی صورت نمی‌گیرد.

این استاد حکمت و تفسیر حوزه علمیه ادامه داد: در قیامت توحید بروز خواهد کرد و در رجعت مرتبه ای از آن ظهور پیدا خواهد کرد حرکت معاد حرکت زمینه سازی دنیایی دیگر است.

وی در پایان سخنانش گفت: مطمئن باشید که دین ما دینی است که پاسخگویی تمام بشریت است، توفیق بدهد که نظام فرهنگی اسلام را قدم به قدم جلو ببریم.

انتهای پیام/خ

راز ناب بودن تفسیر علامه طباطبایی قرآنی بودن تمام وجوه زندگی