کلینیک آنلاین؛
پاسخ سوالات خود در زمینه «بیماری‌های کلیوی» را اینجا بخوانید

پاسخ سوالات خود در زمینه «بیماری‌های کلیوی» را اینجا بخوانیدبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛  پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

سوال های شما در زمینه «بیمار‌ی‌های کلیوی » را   دکتر علی محمد فخر یاسری متخصص اورولوژیست، کلیه و ناباروری  پاسخ داد.

سوال: گفته می‌شود که بیماری‌های کلیه جزء بیماری‌های خاموش اند؛ یعنی تا مدتی خیلی طولانی کسی متوجه آن نمی‌شود. با این تعریف ما باید چگونه  علایم خطرناک رو متوجه شویم؟

پاسخ: سریع‍‌ترین راه تشخیص بیماری‌های کلیوی تغییرلت فشار خون است؛ توصیه می شود افراد بالای 35 سال به طور متناوب فشار خون خود را اندازه گیری کنند؛ علائم خطر دیگری نیز مطرح است؛ درد پهلو، ورم اندام تحتانی مثل پا یا زیر چشم‌ها، دردهای مثانه، انسداد در ادرار یا کاهش فشار ادرار کردن از نشانه های دیگر بیماری‌های کلیوی است.

سوال: علت کیست کلیه چیست؟

پاسخ: فرضیه های زیادی وجود دارد اما هنوز علت دقیق آن مشخص نیست.

سوال: آیا کیست کلیه می تواند به دلایل ارثی باشد؟

پاسخ: بله می‌تواند ارثی باشد؛ مهم ترین مشکل کلیوی به دلایل ارثی، پلی کیستیک کلیه است.

سوال: برای حل مشکل کیست‌های کلیه چه غذاهایی را نباید مصرف کنیم؟

پاسخ: برای کیست های ساده رژیم غذایی خاصی توصیه نمی‌شود؛ اما برای پلی کیستیک می‌بایست فرد حتما میزان نمک مصرفی و فشار خون خود  را کنترل کند. طبیعتا نمک بالا و غذاهایی که فشار خون فرد را بالا می‌برند، مضر هستند.

سوال: بهترین داروی فشار خون برای کلیه‌های پلی کیستیک چیست؟

 پاسخ: معمولا داروهای ACEI  مانند لوزارتان یا  والزارتان  داروهای مناسبی برای کنترل فشارخون در این افراد هستند.

سوال: آیا برای سنگ کلیه محدودیت های غذایی وجود دارد؟

پاسخ: مهم ترین بحث در ایجاد سنگ کلیه کلسیم دفعی است. اکیدا توصیه می‌شود کسانی که با مشکل سنگ کلیه موجه اند حداقل روزی سه لیتر آب مصرف کنند به طوری‌که ادرار آن‌ها بی رنگ باشد؛ محدودیت مصرف برای گوشت و نمک دارند اما در مصرف لبنایت محدودیت خاصی وجود ندارد.

سوال: آیا پلی کیستیک می تواند موجب کرختی بدن مخصوصا در دست‌ها شود؟

پاسخ: خیر، ارتباطی بین این 2 وجود ندارد؛ ممکن است کرختی به دلیل فشار خون بالا باشد؛ بهتر است فرد فشار خون خود را اندازه گیری کند.

سوال: آیا تکرر و فوریت ادرار نشانه حتمی بیماری‌های کلیوی است؟

پاسخ: خیر ممکن است دلایل زیادی داشته باشد؛ می تواند مشکل مثانه باشد یا در آقایان مشکلات پروستات هم می تواند دلیل آن باشد.

سوال: اینجانب 61 سال سن دارم؛ هر 2 کلیه و کبد بنده دارای کیست است وکلیه‌ها سنگ سازند.سه ماه قبل از کلیه چپ سنگ 14میل سنگ شکن کردم که دفع شده.حدود 2 هفته است که کمردرد دارم.آیا کمردرد مربوط به بیماری سنگ کلیه ام است؟

پاسخ: کمردرد دلایل زیادی دارد؛ اگر کمر درد با خم و راست شدن یا گرم کردن بهبود پیدا کرد به کلیه ها ارتباطی ندارد؛ برای اطمینان از اینکه کمر درد شما مربوط به کلیه است بهتر است یک سونوگرافی انجام دهید.

سوال: کلیه های من کیست های زیادی دارند که بزرگترین سایز آن‌ها  4.4 است، آیا راه درمانی وجود دارد؟

پاسخ: بله؛ محدودیت‌های غذایی را رعایت کنید. مصرف گوشت و نمک را حتما کاهش دهید و مایعات بیشتر مصرف کنید؛ آب میوه‌های طبیعی مخصوصا آب پرتقال یا آب لیمو به شما کمک زیادی می کند.

سوال: آیا کلیه های پلی کیستیک درمان می شود؟

پاسخ: خیر درمان قطعی وجود ندارد. تنها کنترل و رعایت محدودیت‌های غذایی که مطرح شد می تواند در کنترل مشکل شما مفید باشد.

 سوال: دختری 10 ساله دارم که چند بار در سونوگرافی‌هایی  که انجام داده ام دارای یک مورد fullness خفیف لگنچه وسیستم جمع کننده کلیه چپ و قطرقدامی-خلفی لگنچه کلیه چپ و درحالت مثانه پر در حدود 12میلی متر است. لطفا بفرمائیدچکار باید بکنم؛ ضمنا قبلا اسکن داده ام  و برگشت ادرار نداشت؟

پاسخ: اگر برگشت ادرار نداشت، عکس برداری از مثانه (VCUG) انجام شود. اگر قبلا از کلیه اسکن گرفته شده، اسکن مثانه هم لازم است؛ اما با اسکن هسته ای از کلیه ها که محل اتصال حالب به مثانه است می‌توان بررسی کرد که آیا این محل تنگ است یا خیر؛ در صورتی که محل اتصال تنگ بود؛ درمان با آندوسکوپی نیاز است که با تزریق ریفلاکس حل شود.

سوال: مردی ۵۰ ساله هستم؛ انجام آزمایشات نشان می‌دهد که قند خونم در حد ۱۲۵ و چربی خون بنده کمی از حد نرمال بالاتر است؛ با سونوگرافی مشاهده شد کلیه هایم هر کدام 3  سنگ در حد زیر 5میلیمتری دارند؛ آیا نیاز به داروی خاصی است و گرفتگی لگن سمت چپ می‌تواند براثر سنگ کلیه باشد؟

پاسخ: در ابتدا حتما یک آزمایش ادرار 24 ساعته لازم است؛ اگر هر 2 کلیه سنگ ساز باشد، سنگ شکن لازم است.

اگر منظورتان از گرفتگی، درد است؛ سی تی اسکن بدون تزریق توصیه می‌شود که ببینیم سنگ در حالب وجود دارد یا خیر.

همچنین سی تی اسکن می تواند در برنامه ریزی برای عمل سنگ شکن هم مفید باشد.

 سوال: حدود ۶ ماه است که در قسمت پشت کلیه چپم درد دارم؛ سونوگرافی و سی تی اسکن هم انجام دادم و تشخیص متخصص این بود که چیزی وجود ندارد؛ هیچ دارویی هم ندادند و گفتند از  اعصاب است؛ مشکل اداری یا سوزش یا خون ریزی هم نداشتم فقط پشت  کلیه درد دارم.

پاسخ: بسیاری از دردهای ناحیه کمر اصلا ربطی به کلیه ها ندارد؛ با توجه به این که سونوگرافی هم انجام دادید و مشکلی وجود نداشته؛ توصیه می شود مشکل را با یک جراح مغز و اعصاب مطرح کنید.

سوال: چند سالی است که سنگ کلیه دارم و چندین بار نیز سنگ شکن کرده ام. دو روز پیش به سونوگرافی رفتم که متوجه یک سنگ 4.5 میلی متری شدم؛. چگونه می توانم این سنگ را که در انتهای کلیه ام قرار دارد بدون سنگ شکن دفع یا خرد کنم؟

پاسخ: توصیه اول ما به شما این است که زیاد مایعات بنوشید؛ مصرف آب میوه هایی همچون آب پرتقال یا آب لیمو را فراموش نکنید. سنگ بزرگی ندارید اما دفع سنگی در انتهای کلیه کمی مشکل است؛ توصیه می‌شود چند ساعت در طول روز پای خود را بالا ببرید و سر و دست ها پایین باشد؛ در حالت معکوس قرار دادن بدن می‌تواند به دفع چنین سنگ هایی کمک کند.

سوال:  پسر ۱۱ساله ای دارم که از حدود 2 سالگی پروتئین دفع کرد و تحت درمان قرار گرفته است و با مصرف قرص پرد نیزولون بیماری تحت کنترل شد و سپس دارو به میزان قرص ۵۰ اضافه شد؛ روند بیماری چگونه است و تا چه زمانی  باید این روند ادامه پیدا کند؟  آیا روزی می‌شود دارو را قطع کرد و یا دارویی جایگزینی کردکه عوارض کمتری داشته باشد؟

پاسخ: در کودکان شرایط متفاوت است و هر کودکی تجویز مخصوص خود را دارد؛ توصیه می‌شود برای پیگیری روند درمانی فرزندتان به نفرولوژیست اطفال مراجعه کنید.

سوال: قسمت تحتانی شکم من درد می کند و این درد هنگامی که دراز می‌کشم خیلی بیش‌تر می‌شود و وقتی بلند می‌شوم و راه می‌روم از درد آن کاسته می‌شود ؛ البته من معده درد هم دارم

پاسخ: چنین دردهایی ربطی به کلیه ندارند؛ دردهای ناشی از مشکلات کلیه با خم و راست شدن دراز کشیدن یا گرم کردن تغییری نمی‌کنند.

سوال: در خصوص دفع پروتئین بالا ناشی از آمیلوئیدوز راهنمایی فرمائید. آیا درمان آمیلوئیدوز وجود دارد؛ به دلیل کاهش مصرف پروتئین و از طرفی دفع پروتئین بالا دچار کاهش وزن و کمردرد شده ام.

پاسخ: باید به یک متخخصص نفرولوژیست مراجعه کنید تا به صورت حضوری شما را ویزیت کند.

 سوال: 2 روز قبل کلیه سمت راست من سنگ داشت و رد شد ولی 2 روز است که کلیه سمت چپم درد می‌کند. 31 سال دارم  و اوره 44 وکراتینین1.4 بوده است. آیا به نظرتان  این مضوع مشکل ساز است؟

پاسخ: ابتدا باید یک سونوگرافی از کلیه مقابل صورت گیرد که مطمئن شویم در کلیه سمت راست دیگر سنگ وجود ندارد؛ همچنین ممکن است کلیه سمت چش شما هم سنگ داشته باشد که سونوگرافی لازم است.

سوال: با سلام بنده ۴۵ سال دارم؛  ۷ ساله دفع پروتئین دارم در  آزمایش ۲۴ ساعت ۲۴۳۵ آزمایش نشان داد؛ قرصهای پروگراف و سل سپت مصرف کردم که  تاثیری نداشت. راه درمان آن چیست؟

پاسخ: دفع پروتئین به طور کلی در حوزه نفرولوژی است؛ اما احتمالا یک نوع بیماری کلیوی دارید؛ بهتر است به متخصص نفولوژیست مراجعه کنید.

سوال:  به علت برگشت ادرار در سال  92 به دستور پزشک آزمایش هسته‌ای انجام دادم؛ یکی از کلیه های من 20درصد ودیگری 80در صد کار می‌کند؛  به تازگی آزمایش ادرار انجام دادم و متوجه شدم کلیه های من پروتئین دفن می‌کند آیا مشکلی وجود دارد؟

پاسخ: برای درمان برگشت ادرار در کودکان و افراد نابالغ نیاز به عمل جراحی وجود دارد؛ اما در بزرگسالان عوارض رفلاکس را می توان با محدودیت های غذایی و دارویی درمان کرد که مراجعه حضوری به متخصص نفرولوژیست می تواند به شما کمک کند.

 سوال: گاهی اوقات درکلیه سمت چپم احساس درد می‌کنم وقتی گرم می‌کنم دردم ساکت می شود؟

پاسخ: در اطراف کلیه استخوان، عضله یا عصب است و همه آن ها می توانند منشا درد باشند؛ به خاطر داشته باشید که گرم کردن ، درد سنگ کلیه کم نمی شود. اما برای اطمنیان بیشتر می توانید یک سونوگرافی انجام دهید

 سوال: مردی 47 ساله هستم و بعضی اوقات بی دلیل مبتلا به سوزش ادرار می‌شوم آزمایش هم دادم مشکلی نداشتم؛ لطفا راهنمایی بفرمایید.

پاسخ: در افراد زیر 50 سال سوزش در ادرار ممکن است به دلیل پروستاتیت مزمن باشد که به نوعی التهاب مخفی در غده پروستات است؛ خصوصیت این مشکل این است که هر گاه ملتهب می شود فرد دچار سوزش یا تکرر در ادرار می شود.

سوال: من شب‌ها و وقتی یک جا نشسته ام کلیه هایم از پشت 2 طرف کمر درد می‌گیرد. سونو گرافی کردم گفتند مشکلی ندارد  ولی آزمایش انجام دادم ودر این چند ماه bun،  21 و کراتینم1.9 شده است؛ کم خون هستم وذخیره آهن من ۱۴۶ بوده و تالاسمی مینور هستم بیشتر وقتی دراز کشیده هستم این درد وجود دارد.

پاسخ: ذخیره آهن شما تقریبا خوب است. اگر در سونوگرافی چیز خاصی نبوده بهتر است سی تی اسکن بدون تزریق انجام دهید؛ یا اگر خون در ادرار ببینید حتما نیاز به انجام بررسی های بیشتری است.

 سوال: سنگی به اندازه یک سانتیمتر درلوله حالب دارم بهترین راه دفع آن چیست؟

پاسخ: برای سنگ های یک سانتی متری اجازه نمی دهیم در حالب بماند و درمان های دارویی را توصیه نمی کنیم و معمولا توصیه ما سنگ شکن است اما برای زیر 5 میلی متر یک دوره دو تا سه هفته ای درمان دارویی را توصیه می کنیم.

سوال: آقای دکتر من ۲۹ سال دارم. ۶ ماه قبل  در کلیه چپ سنگ ۳ میلی متری دفع کردم . خوب شدم تا ۲ ماه بعد کلیه چپ من می سوزد  سونوگرافی رفتم دکتر گفت چیزی نیست آزمایشم دادم من ریفلاکس معد دارم آیا اسید وارد کلیه می‌شود؟

پاسخ: برای رفلاکس معده یا سوزش های گوارشی بهتر است به متخصص گوارش مراجعه کنید؛ برای مشکل کلیوی یک سی تی اسکن بدون تزریق توصیه می شود تا بررسی های بیشتری انجام شود.

سوال: حدود ٢٧ سال سن دارم، چند وقت پيش به دليل درد پهلو به متخصص كليه مراجعه كردم و متوجه شدم در هر كليه سنگی به ابعاد ٥ ميليمتر دارم اكنون سنگ كل مصرف می كنم و متاسفانه كراتين كليه هم روی 1.7 بود، ممنونم می شوم راهنمايی بفرماييد كراتين را چطور می‌توانم كاهش دهم؟

پاسخ: بهتر است یک آزمایش ادرار 24 ساعته انجام شود تا متوجه شویم چه فاکتوری بیش از حد مجاز است؛ متوجه چیزی نشویم همین داروهای سنگ شکن را بهتر است ادامه دهید؛ اگر انسداد ایجاد نکند و سنگ داخل کلیه باشد؛ سنگ شکن نمی‌خواهد. برای درمان کراتین بالا هم رعایت نکات تغذیه ای و کاهش مصرف گوشت و نمک و کنترل فشار خون ضروری است.

 سوال: چهار سال است که بعلت التهاب کلیه دفع پروتئین دارم در حال حاضر کپسول سیکلو سپورین 50 وقرص لوزارتان 50مصرف می‌کنم تا وقتی که کپسول سیکلو سپورین مصرف می‌کنم، پروتین پایین می‌آید ولی وقتی که این کپسول مصرف نمی کنم مجددا دفع پروتیین زیاد می شود آیا تغذیه بر روی دفع پروتئین اثر دارد یا خیر اگر تغذیه اثر دارد از چه مواد غذایی باید استفاده نکنم؟

پاسخ: از غذاهایی که پروتیئن زیادی دارند کمتر مصرف کنید؛ به طور کلی رعایت اعتدال در مصرف این ماده غذایی توصیه می شود. مشکل شما به بیماری گلومرو  مرتبط است که در آن واحدهای کلیه و غشای مجاری ادراری آسیب دیده؛ دارو را اگر قطع کنند هم مشکل خاص خود را دارد؛ مراجعه منظم به پزشک نفرولوژیست می تواند از کارافتادگی کلیه را به تاخیر انداخته یا از بین ببرد.

 سوال: چند وقت پیش به جهت تکرر ادرار سونوگرافی انجام دادم که متوجه شدم در کلیه چپم شن دارم که بنا به تجویز پزشک دارو مصرف نمودم.حال سوال بنده این است.از کجا بفهمم که شن دفع شده یا نه؟ ضمن این که اگر شن در کلیه باقی بماند تبدیل به سنگ می شود یا خیر؟

پاسخ: بله، شن در کلیه می تواند هسته ای باشد که سنگ اطراف آن تشکیل شود؛ مصرف مایعات زیاد را فراموش نکنید؛ در مورد سوال اول شما؛ احتیاج به پیگیری بیش از حد ندارد؛ هر6 ماه یک بار بهتر است یک سونوگرافی انجام دهید.

 سوال: فردی 45 ساله هستم سالهاست تکرر ادرار دارم که در سفرها واقعا مشکل ساز است ، برای درمان این تکرر ادرار چه کنم ؟ آیا درمان خاصی ندارد؟

پاسخ: باید یک نوار مثانه انجام دهید تا ببینیم فشار ادرار چقدر است؛ در ابتدا داروهایی تجویز می‌شود و معمولا بهبود می یابد در غیر این صورت تزریق بوتاکس داخل مثانه توصیه می شود.

سوال: آيا ماء الشعير بدون الكل برای سنگ كليه مفيد است؟

پاسخ: خیر؛ ماء الشعير به دلیل داشتن اگزالات برای سلامتی کلیه مفید نیست؛ گرچه این نوشیدنی خاصیت ادرار آوری دارد اما بهتر است همان آب آشامیدنی را جایگزین این نوشیدنی کنید.

سوال: مدتی است که سمت راست شکمم وگاهی کمرم احساس درد می کنم و زمان ادرار کردن در سمت راست شکم و پهلو احساس درد می‌کنم که پس از ادرار کردن احساس راحتی می کنم آیا علت آن مشکل کلیه است؟

پاسخ: می تواند به دلایل مشکلات کلیوی باشد؛ بهتر است یک سونوگرافی انجام دهید.

 سوال: بنده ۳۹ساله هستم در کلیه راستم یه کیست ۹ میلی  ودر کلیه چپم دو کیست ۱۲و۴۵میلی متری دارم یک سال است که تحت نظر پزشک هستم که  تا به حال نتیجه ای نگرفته ام لطفا راهنمائی بفرمائید

پاسخ: کیست ‌ای ساده مراعات پزشکی ندارند با این وجود برای کیست کلیه چپ شما که 2 کیست وجود دارد می توانید از طریق پوست تخلیه کنید.

 سوال: من صبح ها به دلیل درد هر 2 پهلو از خواب بیدار می شوم. سونوگرافی و آزمایش انجام دادم که هیچ مشکلی نداشتم ولی این مشکل چند ماه شده که مرا اذیت می کند. بیشتر وقتی دراز کشیده ام این درد وجود دارد معمولا در حالت ایستاده این مشکل را ندارم. لطف کنید راهنمایی بفرمایید

پاسخ: دردهای کلیوی به خم و راست شدن مربوط نیست؛ به نظر می رسد مشکل شما بیشتر عصبی است؛  بهتر است به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

سوال:گاهی اوقات سمت راست بدنم ودر قسمت کلیه ها ، نرمال نیست  و با استرس و اضطراب بیشتر بروز می‌کند؛ علت چیست آیا مربوط به کلیه است؟

پاسخ: باید دید منظور شما از نرمال چه بوده است اما بهتر است یک سونوگرافی انجام دهید.  

 سوال: سنگینی و درد مزمنی درمحوطه ی کلیه هایم احساس می کنم آیا ممکن است کلیه هایم عفونت داشته باشد.

پاسخ: ممکن است؛ اگر درد مزمنی است و در طول روز تغییری در درد آن و شدت و ضعف آن ایجاد نمی شود می‌تواند به خاطر مشکلات کلیوی باشد.

سوال:  آیا افت فشار خون به کیست کلیه ربطی دارد؟

پاسخ: خیر بعید است که افت فشار خون به کیست مرتبط باشد.

سوال: بنده ۳۱ سال دارم که به مدت یکسال چند وقت یک بار زیر جناق سینه چپم درد می کند . احساس می‌کنم به صورت یه نقطه پشت بدنم زیر جناق سینه سمت راست درد دارد

پاسخ: این دردها به مشکلات گوارشی مربوط می شود.

 سوال: برادرم بیماری کلیوی دارد ؛ یکی از کلیه ها (کلیه راست)مادرزادی کوچک است و کلیه دیگرش هم بنا به گفته پزشکان با 30% توانایی کار می کند؛  آیا با این روند نیاز به دیالیز و پیوند کلیه پیدا می کند؟ جهت پیشگیری از بدتر شدن وضعیت چکار باید بکند؟

پاسخ: معمولا برای کسانی که عملکرد کلیه آن ها زیر 15 درصد است دیالیز توصیه می شود. با تغذیه و مصرف مایعات زیاد و لبنیات ممکن است تا سال ها نیازی به دیالیز پیدا نکنند.

 سوال:  من بیمار پیوند کلیه هستم کراتینم به 3.4 رسیده است اما اکنون کم شده قبلا 1.3 بوده است

پاسخ: اول یک سونوگرافی انجام شود که ببینیم عملکرد کلیه پیوندی چگونه است؛ اگر نتایج خوب بود باید علت این امر را از نفرولوژیست پرسید.

سوال: پدرم 76 ساله دارد که چند سالی است بیماری قند دارد که یکی از کلیه هایش مشکل پیدا کرده در کلیه چپ و در سونوگرافی آن یک توده دیده شده است و دست و پایشورم کرده است ... لازم به ذکر است 2 ماهی می شود که درد در ناحیه لگن دارند و راه رفتن برایشان سخت شده است و همیشه  نشسته اند و راه نمی روند لطفا راهنمایی بفرمائید.

پاسخ: سی تی اسکن توصیه می شود. ممکن است توده کوچکی باشد؛ به علت کهولت سن به راحتی عمل نباید صورت گیرد. باید دید که اصلا این مشکل به کلیه ها ارتباطی دارد یا خیر؛ به نظر نمی رسد این ورم ربطی به کلیه ها داشته باشد؛ یک سونوگرافی رنگی از عروق پا انجام شود.

سوال:  تغذیه مناسب یرای سندروم نفروتیک چه موادی است و چه چیزهایی نباید مصرف شود؟ آیا این بیماری قابل درمان است؟

پاسخ: مصرف نمک و گوشت کنترل شود؛ علل مختلفی دارد که درمان‌های مختلفی هم برای آن توصیه می‌شود.

 سوال: علایم کیست کلیه چیست؟

پاسخ: ممکن است فرد احساس پری کند؛ مشکل جمع شدن در سیستم جمع آوری  ادرار ، سوزش و تکرر در ادرار و تب و لرز از این نشانه ها هستند.

  سوال: مردی 40 ساله و کارمند اداره هستم معمولا هر یک سال یک بار یک آزمایش چکاپ کلی انجام می دهم در این چند سال آزمایش ادار نشان داده است که که کلیه قند دفع می کند،البته آزمایش قند سه ماهه را هم انجام دادم که جواب منفی بوده علت آن چیست ؟

پاسخ:  اگر قند خون شما بالاست خطر ابتلا به دیابت وجود دارد. برای عملکرد کلیه به متخصص نفرولوژیست مراجعه کنید.

سوال: هرگاه سردم می شود مثانه درد می گیرم به طوری که مجبورم مرتب به  دستشویی بروم آیا این موضوع  ناشی از بیماری کلیه است؟

پاسخ: ممکن است اما برای تشخیص دقیق شما نیاز به انجام یک نوار مثانه دارید.

سوال:  آیاسنگ ۳ میل خود به خود دفع می شود ؟

پاسخ: بله سنگ های سه میلیمتری اندازه بزرگی ندارند. برای اطمینان پس از مدتی سونوگرافی انجام دهید.

سوال: علایم نارسایی کلیه چست؟

پاسخ:  فشار خون، ورم پاها، سوزش و تکرر در ادرار، خارش بدن و در موارد شدیدتر آسیب های مغزی مثل آلزایمر یا فراموشی از علائم نارسایی کلیه است.

انتهای پیام/