کارشناس بازی‌های رایانه‌ای در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:
کنسول‌های بازی به‌صورت قانونی و غیرقانونی وارد کشور می‌شوند/ می‌توان از فرصت تحریم‌ها برای تولید کنسول داخلی بهره برد

کنسول داخلی


حمیدرضا جلالی کارشناس بازی‌های رایانه‌ای اذعان داشت ایران از توانایی فنی بسیار بالایی در حوزه دانش نرم‌افزاری برخوردار بوده و پتانسیل تولید کنسول حرفه‌ای گیم را دارد.


به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروزه بدون شک بازی‌های کنسولی دسته و گونه بسیار مهم و پرطرفداری از بازی‌های کامپیوتری یا رایانه‌ای شناخته می‌شوند. در شرایطی که ساخت کنسول‌های بازی در اختیار دو کشور عمده یعنی آمریکا و ژاپن است، بازار تولیدات و تراکنش‌های این بازی‌ها نیز در اختیار این دو کشور قرار دارد، که البته سهم آمریکا در این بازار بیشتر است. 

حمیدرضا جلالی  در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در این باره گفت: ما شاهد واردات این کالاها به صورت قانونی و غیرقانونی هستیم و در حال حاضر نیز به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، بر اساس تصمیم آقای شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، واردات این کنسول‌ها ممنوع اعلام شده است.

جلالی ادامه داد: ما در سال‌های نه چندان دور و در دوره‌های پیشین مدیریت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای شاهد تلاش‌هایی در رابطه با ساخت یک کنسول بومی یا کنسول گیم ایرانی بودیم؛ هرچند که این تلاش‌ها عمدتاً به دلیل عدم حمایت ، عدم باور به توانمندی‌های داخلی و علمی نبودن برآوردها به نتیجه‌ درخور توجهی نرسید اما به هر حال در مواردی مانند تحقیقات اولیه به نتایج قابل توجهی دست پیدا کردیم و از آنجایی که نیازمند دانش و فناوری روز درزمینه نر‌م‌افزاری و سخت‌افزاری برای ساخت این کنسول‌ها هستیم، در آن زمان نیازمند یک طرح علمی بودیم که متاسفانه حاصل نشد. اما در شرایط فعلی سوال اینجاست که آیا  با حضور رقبای بسیار حرفه‌ای مانند کنسول های سونی و مایکروسافت یعنی پلی استیشن و ایکس باکس باز هم می‌توان کنسول داخلی خوب و مناسبی طراحی کرد یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال باید بدانیم که داخل کنسول از چه قطعاتی تشکیل شده است.

جلالی با اشاره به اینکه تجهیزات داخلی یک کنسول در مقایسه با یک رایانه شخصی تفاوت چندانی ندارند، گفت: کنسول‌های پیشرفته‌ای مانند پلی‌استیشن‌ 4 مجهز به یک هارد SATA، یک ریزپردازنده با عنوان AMD و رم‌های GDDR5 هستند. خوشبختانه در ساخت کنسول های معروف از قطعات یا چیپ های ناشناخته ای بکار نرفته و تصور ساخت آن دور از انتظار نیست. همچنین بخشی از این چیپ‌ و ریزپردازنده‌ها نیز توسط خود شرکت سازنده متناسب با نیازآن به مرور سفارشی و شخصی سازی شده‌اند. این امر باعث تفاوت چشمگیر کاربری و سیستم عامل داخل کنسول با رایانه های دیگر شده است.

 

ساخت کنسول بازی داخلی؛ نیازی که باید سریعا به آن پرداخته شود

باید توجه کرد مقایسههای صورت گرفته میان توان پردازش پردازندههای کنسولها و رایانههای شخصی نشان میدهد که سطح سخت افزاری کنسول ها نسبت به رایانههای میانه بازار نیز پایین تر است. ضمن اینکه این پردازندهها توسط شرکتهایی ساخته شدهاند که شرکت و برندهای گرانی نبودهاند برای مثال پردازنده پلی استیشن 4، از سری پردازنده جگوار ساخت شرکت AMD است. ضمن اینکه هزینه جمعبندی و ساخت این کنسولها بسیار مهم است تا بتوان آنها را با هزینه مناسب برای فروش عرضه کرد. بر اساس ایده جدید ایجاد در آمد در حوزه بازی های کنسولی به این صورت بوده که عمده سود از بازیهای آنلاین به صورت تک نفره، چند نفره و خدمات بازی و سرگرمی در فضای شبکه های اختصاصی تأمین شود که البته موفقیتآمیز هم بوده و هر کدام از این کنسولها شبکه مجازی خاص خود را دارند. ما اگر با یک نگاه علمی به موضوع ساخت کنسول در داخل کشور نگاه کنیم درمیابیم که توانمندی آن را داریم. در واقع سیستم عامل این کنسولها مهمترین بخش آنهاست که ما نیز در این زمینه پیشرفتهایی داشته ایم و کشور ما آزمایشهای بسیار موفقی در سیستم عامل بومی بر پایه لینوکس و اندرویدهای بومی داشته است.

ساخت کنسول بازی داخلی؛ نیازی که باید سریعا به آن پرداخته شود

این امر نشان می‌دهد که از توان فنی بسیار بالایی در حوزه دانش نرم‌افزاری در کشور برخوردار هستیم از سوی دیگر اما در حال حاضر در شرایط اوج تحریم‌ها قرار داریم و یک مارکت 25 میلیونی از گیمرهای حرفه‌ای در داخل کشور ما وجود دارد و ایجاب می‌کند که ما به این سمت حرکت کرده و یک برنامه چند ساله داشته‌ باشیم. این موضوع نیازمند شکل‌گیری طرح و برنامه ریزی در جهت تولید یک کنسول حرفه‌ای گیم ایرانی است که در چارچوب کارگروه متشکل از مراکز علمی صنعتی کشور مانند دانشگاه‌ صنعتی شریف که سابقه ی خوبی در انجام این پروژه‌ها دارند .البته در صورتی که این طرح به صورت دانش بنیان توسط معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری مورد حمایت واقع شود نیز بسیار موثر خواهد بود.

ما می‌توانیم که با یک برنامه بلند مدت و 4 ساله به یک محصول ایرانی در این حوزه دست یافت و پس از آن تولید تجاری این کنسول را آغاز کنیم. آنچه که واضح است عدم سرمایه‌گذاری و عدم باور توان داخلی از سوی دست اندرکاران باعث توقف این پروژه گردید و ما اگر در طول 5 سال گذشته یک اقدام عاجل در این حوزه انجام داده بودیم در حال حاضر حداقل می‌توانستیم بگوییم که یک نمونه اولیه و یک محصول کنسول ایرانی داریم، سپس می‌توانستیم اقدام به ویرایش و رفع باگ‌ها و مشکلات آن در حوزه‌ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کرده و به روزآوری و ارتقاء توان قطعات خاص آن انجام دهیم.

جلالی گفت: زمانی که تجربیات مشابه کشورهای دیگر را نگاه میکنیم، برای مثال گران ترین برند تجاری جهان یعنی اپل شرکتی بود که در زمانی اقدام به ساخت نخستین رایانه خویش نمود که رقبای بسیار قدرتمندی در بازار آمریکا حضور داشتند. اما در حال حاضر اپل بعد از چند دهه دارای سیستم عامل، رایانه و تلفن و تبلت های هوشمند مختص خویش می باشد و به عنوان یک شرکت پیشرو در این حوزه شناخته شده است. نکته مهم این است که ما در هر حوزه‌ای وارد شویم باید بر مبنای توانمندی‌ها و ویژگی‌های بازار داخل کشورمان از گیمرها و مصرف‌کننده‌ها نیازسنجی مناسبی داشته باشیم، و در چنین شرایطی می‌توانیم موفقیت بسیار خوبی کسب کنیم. ما هر چقدر که بخواهیم بر سر باید و نباید تولید کنسول بحث کنیم فقط زمان را از دست داده ایم.  نکته قابل توجه این است که گمانه زنی ها حکایت از احتمال قصد شرکت گوگل برای تولید تولید کنسول گیم مطرح شده است و منابع رسمی اعلام کرده اند این شرکت قصد دارد تا از طریق استریم های بازی های رایانه ای کسب درآمد کند.

جلالی در پایان گفت: تحریم های فعلی را می توان به فرصت تبدیل کرده و با توجه به نیاز کاربران داخلی کنسول گیم ایرانی خوبی تولید کنیم. باید توجه داشت کنسول‌های خارجی اگر امروز در جایگاهی قرار گرفتنه اند که برای مصرف کننده جهانی بسیار مهم و با ارزش تلقی می شوند، حاصل تلاش 44 ساله این سازندگان است و از کنسول ابتدایی مانند آتاری به جایگاه فعلی رسیده اند. این را با قدرت می‌توان گفت که نسخه‌های اولیه ما به مراتب از نسخه های اولیه شرکت هایی مانند سونی و مایکروسافت برتر خواهد بود. همچنین باید از تجربیات شرکت های موفق نیزاستفاده کنیم. ضمن اینکه امروزه دسترسی به منابع علمی و تکنولوژی روز نسبت به گذشته بسیار آسانتر شده است و  نتیجه‌گیری منطقی این است که اگر ما یک برنامه‌ریزی دقیق داشته ‌باشیم حتماً می‌توانیم به یاری خداوند انتظار دستیابی به کنسول داخلی در سال های نه چندان دور را داشته باشیم.

 

انتهای پیام/