تصویر اعتراض بازیکنان تیم ملی به داور مسابقه و رها کردن بازی، پس از انتشار محل بحث و گفتگوی عمومی قرار گرفت و حتی دامنه آن تا عرصه سیاست نیز امتداد پیدا کرد.
به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، عکسی که در تاریخ فوتبال ایران ماندگار شد؛ ماندگاری با چاشنی خشم و حسرت از آرزوهای برباد رفته تیمی که قبل از بازی نیمه نهایی ردای قهرمانی برایش دوخته شده بود. تصویر اعتراض بازیکنان تیم ملی به داور مسابقه و رها کردن بازی که با فرصت طلبی ژاپنیها خیلی زود رویاپردازیهای مردمی را که مهیای جشن قهرمانی میشدند نقش برآب کرد، بلافاصله پس از انتشار محل بحث و گفتگوی عمومی و نخبگانی شد و حتی دامنه آن تا عرصه سیاست نیز امتداد پیدا کرد، از دیروز عصرکه این عکس در فضای مجازی منتشر شد تحلیلهای متنوعی از سیاسی و فلسفی گرفته تا روانکاوی و جامعه شناختی در خصوص آن صورت گرفته و امروز پای روزنامههای صبح کشور را هم به میان کشیده است.
یک اشتباه مظلومانهتنها واکنش مثبت به این تصویر برگزیده را روزنامه جوان داشته که با تیتر «بازی را باختیم دلها را بردیم» این خوشبینی منعکس شده است؛ جوان در توضیح این تیتر آورده است: این تیم در دلهای مردم جای دارد حتی اگر به قول کیروش با یک «اشتباه مظلومانه» ببازد.
اعتراض خاله زنک واری که جگرمان را آتش زدروزنامه هفت صبح در واکنشی جالب توجه تیتر «۵ یار دبستانی» را برای این تصویر برگزید. هفت صبح در توضیح مینویسد: در بحبوحه اعتراض خاله زنک وار بازیکنان ایران به داور، بازیکن ژاپنی که متهم به تمارض بود هوش بالای خود را به رخ این گروهان ۵ نفره کشید. گلی که جگرمان را آتش زد. آیا از میان تماشاگران کسی سوت زده بود؟ نمیدانیم. به هرحال قرعه گاف کودکانه اینبار به زوج کنعانی زادگان و پورعلی گنجی رسید. با حرکاتی که میتوانند در میان پردههای طنز تلویزیونی پخش شود. این عادت حرف زدن با داور کی از میان بازیکنان ما دور میشود؟ چه وقتی بازیکنان ما حرفهای خواهند شد؟ آیا آن روز را میبینیم؟
خودزنی با روحیه پرخاش جو در این بین روزنامه خراسان هم اعتراضش به این عکس را با تیتر «غیرحرفهایهای غیراحساسی تاریخ ساز نمیشوند» بروز داده است. خراسان آورده است: به نوعی حرکت رونالدینیویی بازیکنان بر علیه خودمان رقم خورد. چیزی که مشخص است اینکه این گل به دلیل «روحیه پرخاشجوی» تیمی به ثمر رسید که همواره به تصمیمات داوری اعتراض میکند، کما اینکه در اغلب مسابقات شاهد جنگ بین کارلوس کیروش و داور چهارم و داور وسط مسابقه بودهایم. اما اگر ۴ سال پیش اتفاق نظری به خطای داور استرالیایی بنجامین ویلیامز وجود داشت، این بار هیچکس داور را مقصر شکست ایران نمیداند، بلکه روحیه اعتراض به داوری و پرخاشگری را میشود به عنوان فاکتور اصلی شکست ایران ارزیابی کرد.
در واترلویمان شکست نخوردیم، ما سقوط کردیم
روزنامه شهروند دیگر روزنامهای است که این عکس تلخ ماندگار را در جلد خود آورده است، شهروند با حسرت مینویسد:حالا شد دو تا! دو جامی که در شایستهترین روزها و با بهترین فوتبالیستها، چمنهای امارات متحده عربی از ما دزدید؛ یکیاش به ناحق در بازی با عربستان در نیمهنهایی ۱۹۹۶ و یکی با سختترین شکست برابر ژاپن در ۲۰۱۹. کدام بزرگی بود که گفت: هر سرمربی فوتبال یک واترلو دارد. مثل ناپلئون بناپارت جایی میبازد که وقتش نیست، جوری میبازد که حقش نیست و دیشب واترلوی کیروش بود، واترلوی همه ما. ما در واترلویمان شکست نخوردیم دوستان: «ما سقوط کردیم».
پرجام!روزنامه وطن امروز شاید جالبترین توصیف را برای این تصویر انتخاب کرده: «پرجام». کلمهای که میان از دست رفتن قهرمانی برای ایران و «برجام» رابطهای معنادار برقرار میکند و با شبیه سازی شکست تیم ملی فوتبال و توافق هسته ای، تصویرسازی موفقی از اوضاع کنونی برجام نمایش میدهد؛ این روزنامه مینویسد: شکست تیمملی فوتبال ایران با گلی پایه گذاری شد که در شرایط عادی نباید اتفاق میافتاد؛ لحظهای که حسین کنعانیزادگان پس از مواجهه با بازیکن ژاپن، به جای ادامه بازی به سمت داور رفت تا مهاجم زمین خورده ژاپن را جریمه کند و با این حرکت، پورعلی گنجی، احسان حاجصفی و یک بازیکن دیگر را هم به سمت داور کشاند. این در حالی بود که چپپای گریزپای ژاپن توپ را در نزدیکی خط کرنر مهار کرد و با ارسال آن روی دروازه ناباورانه گل اول را پایهریزی کرد.

منبع: فارس
انتهای پیام/