افزایش پنج برابری صادرات ریلی از خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مصطفی نصیری ورگ سرپرست اداره کل راه آهن خراسان رضوی گفت: بارگیری و صادرات ریلی کالا از ایستگاه شهید مطهری خراسان رضوی به کشور‌های آسیای مرکزی طی سال گذشته نسبت به سال قبل از آن پنج برابر شد.

وی ادامه داد: در ۲ ماهه نخست امسال نیز ۲۱۵ هزار تن محموله به مقاصد کشور‌های آسیای میانه از طریق مرز ریلی سرخس صادر شد که خراسان رضوی با بارگیری ۱۸۹ هزار تن کالا و معادل ۷۸ درصد کالا‌ها رتبه نخست صادرات ریلی کشور را به خود اختصاص داد.

 سرپرست اداره کل راه آهن خراسان رضوی گفت: ایستگاه شهید مطهری خراسان رضوی دارای رتبه نخست صادرات ریلی کشور به آسیای مرکزی می‌باشد به طوری که در ۲ ماه نخست سال جاری ۱۱۱ هزار تن بارگیری از این ایستگاه صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ برابر شده است.

نصیری افزود: با افزایش زیرساخت‌ها از قبیل توسعه خطوط تخلیه و بارگیری، توسعه سکو‌ها برای تسریع در بارگیری و احداث ساختمان اداری برای استقرار بازرگانان و سازمان‌های مرتبط با حمل و نقل در این ایستگاه، ظرفیت بارگیری همزمان در ایستگاه راه آهن شهید مطهری از ۵۵ دستگاه واگن به ۲۵۰ دستگاه واگن افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: ایستگاه شهید مطهری در ۳۵ کیلومتری شهر مشهد، در محور ترانزیت ریلی سرخس- بندرعباس در کنار جاده آسیایی، به عنوان ایستگاه بارانداز و پشتیبان ایستگاه مرزی سرخس احداث و در سال ۱۳۷۵ مورد بهره برداری قرار گرفت.

سرپرست اداره کل راه آهن خراسان رضوی گفت: این ایستگاه به مساحت ۱۹۰ هکتار با موقعیت جغرافیایی مطلوب، فاصله مناسبی از کلانشهر مشهد دارد و همچنین نزدیک بودن به مرز افغانستان و فاصله ۱۵۸ کیلومتری با مرز سرخس موقعیت ویژه‌ای را به این ایستگاه داده است.

نصیری با اشاره به سرمایه گذاری سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی در این ایستگاه افزود: این ویژگی‌ها قابلیت و ظرفیت خوبی برای تبدیل شدن این ایستگاه به مرکز لجستیک ریلی منطقه ایجاد کرده است بطوری که این مکان به یکی از پیشنهاد‌های ایران به سازمان اسکاپ "کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و پاسیفیک" برای تبدیل شدن به مرکز لجستیک منطقه بوده است.
 
انتهای پیام//ف.س

 مرز ریلی سرخس صادرکننده ۲۱۵ هزار تن محموله به آسیای میانه