چه کسی ترامپ را از واکنش نشان دادن به سرنگونی پهپاد منصرف کرد؟

چه کسی ترامپ را از واکنش نشان دادن به سرنگونی پهپاد منصرف کرد؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه نیویورک‌تایمز روز گذشته (جمعه) در گزارشی به نقل از چند منبع ناشناس در کاخ سفید مدعی شد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه در نشست امنیتی بررسی سرنگونی پهپاد جاسوسی پیشرفته این کشور در حریم هوایی ایران، با اقدام نظامی تلافی‌جویانه علیه سامانه پدافند هوایی و راداری ایران موافقت کرد اما به سرعت از این تصمیم خود منصرف شد.

به ادعای منابع نیویورک تایمز، پیش از آنکه دستور توقف عملیات علیه ایران از سوی ترامپ صادر شود، حتی جنگنده‌ها به پرواز درآمده بودند و کشتی‌ها نیز برای یک حمله موشکی محدود در بامداد جمعه مستقر شده بودند.

ترامپ خود نیز روز گذشته در یک پیام توئیتری برای توجیه ناتوانی واشنگتن در حمله به ایران مدعی شد که همه‌چیز برای حمله تلافی‌جویانه به سه مکان [در ایران] آماده شده بوده است اما زمانی که یک ژنرال به او می‌گوید که ممکن است تا ۱۵۰ نفر در این حمله کشته شوند، ۱۰ دقیقه پیش از حمله، دستور به توقف آن داده زیرا از نظر او، چنین حمله‌ای [با این تعداد تلفات] پاسخ متناسبی به ساقط کردن یک پهپادِ بدون سرنشین نبوده است!

رئیس‌جمهور آمریکا در حالی در این توییت احتمال کشته شدن ۱۵۰ ایرانی را دلیل انصراف خود از این تصمیم برشمرد و تلویحا از دلسوزی خود برای آنها سخن گفت که هفته گذشته به وضوح اعلام کرد هدفش از تحریم‌های اقتصادی اخیر هدف قرار دادن معیشت مردم ایران است؛ همچنانکه حتی در جریان زلزله هولناک کرمانشاه و سیل اخیر در چند استان کشورمان نیز دولت او مانع از کمک‌رسانی بین‌المللی به مردم مناطق زلزله‌زده و سیل‌زده شد.

با این حال، روزنامه نیویورک‌تایمز مجددا امروز در گزارشی به حواشی این موضوع پرداخته و مدعی شده است که ترامپ پیش از لغو دستور حمله به ایران، از نصیحت «تاکر کارلسون» (Tucker Carlson), یکی از مجریان شبکه خبری محبوب خود یعنی «فاکس نیوز» استفاده کرده و در واقع او بوده که رئیس‌جمهور آمریکا را از تصمیم خود برای واکنش نظامی به سرنگونی پهپاد جاسوسی ارتش آمریکا منصرف کرده است.

چه کسی ترامپ را از واکنش نشان دادن به سرنگونی پهپاد منصرف کرد؟
تاکر کارلسون مجری فاکس نیوز

بر اساس ادعای این روزنامه، در حالی که مشاوران ترامپ خواستار یک حمله نظامی محدود علیه ایران در پاسخ به سرنگون شدن هواپیمای بدون سرنشین «گلوبال هاوک» آمریکا بودند، کارلسون زمانی که ترامپ مشغول تماشای فاکس‌نیوز بوده، توسل به زور را "احمقانه" خوانده است. او همچنین در مقابل دوربین گفته است که "جنگ‌طلبان‌" در دولت آمریکا به فکر مصالح و منافع شخصِ ترامپ نیستند و اگر او جنگی را علیه ایران آغاز کند، باید با پیروزی مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ خداحافظی کند.

به نوشته نیویورک‌تایمز، ترامپ روز پنجشنبه پس از موافقت با حمله نظامی محدود به چند پایگاه در ایران، تلویزیون اتاقش در کاخ سفید را برای تماشای برنامه کارلسون روشن کرده و او در آن برنامه گفته‌است که "تمام جنگ‌های خارجی به یک شکست ناامیدکننده برای ایالات متحده ختم شده‌اند."

نیویورک‌تایمز می‌گوید در زمان پخش این برنامه هنوز تصمیم رئیس‌جمهور برای واکنش نظامی علیه ایران علنی نشده بود و به همین دلیل، کارلسون از او در برنامه زنده خود بابت اینکه تحت تاثیر اغواگری جنگ‌طلبانِ کابینه خود برای ورود به یک جنگ بی‌پایان دیگر قرار نگرفته است تمجید می‌کند و همین مسئله باعث می‌شود ترامپ تحت تاثیر این حرف از تصمیم خود منصرف شود.

هرچند این رسانه آمریکایی اظهارنظر مجری فاکس‌نیوز روی آنتن زنده را دلیل انصراف ترامپ از تصمیم خود برای مقابله نظامی با ایران عنوان کرده و خود او نیز در صفحه توئیتر خود تلویحا گفته است که به خاطر تلفات انسانی این حمله در داخل ایران دستور توقف عملیات را داده است اما شواهد نشان می‌دهد که علت را باید در جای دیگری جستجو کرد.

برخی تحلیلگران نظامی پس از سرنگونی پهپاد پیشرفته «گلوبال هاوک» با آتش پدافند موشکی سپاه، هشدار دادند که با اثبات توان پدافندی ایران، آمریکا باید هرگونه طرح برای اقدام نظامی علیه ایران را مورد بازنگری قرار دهد و شاید همین مسئله را بتوان مهمترین عامل در انصراف ترامپ از صدور دستور حمله موضعی به کشورمان تلقی کرد.

البته تبعات سیاسی چنین اقدامی نیز بدون شک همانطورکه مجری فاکس‌نیوز به آن اشاره کرده، در انصراف ترامپ بی‌تاثیر نبوده است. او به خوبی آگاه است که هرگونه اقدام نظامی علیه ایران با توجه به وجود پایگاه‌های نظامی متعدد آمریکا در منطقه بدون پاسخ نخواهد ماند و بنابراین، نمی‌خواهد که بازگشت تابوت سربازان آمریکایی به کشورشان، پایان ریاست‌جمهوری او را در انتخابات سال آینده رقم بزند.

از همین رو، وی روز پنجشنبه نیز در پی سرنگون شدن پهپاد جاسوسی ارتش آمریکا در آب‌های سرزمینی ایران، ابتدا در توئیتر خود نوشت که "ایران اشتباه بسیار بزرگی را انجام داد" اما خیلی زود از این اظهارنظر خود عقب‌نشینی کرد و گفت برای او سخت است که باور کند ساقط کردن این پهپاد توسط ایران "عمدی" بوده است.

انتهای پیام/