باشگاه خبرنگاران جوان، برای جوانان مستعد و علاقهمند به فراگیری حرفه خبرنگاری، گویندگی و اجرا، دوره آموزشی برگزار میکند.
به گزارش حوزه دانشگاهی، اداره آموزش باشگاه خبرنگاران جوان، برای جوانان مستعد و علاقهمند به فراگیری حرفه خبرنگاری، گویندگی خبر و اجرای تلویزیونی با حضور استادان مجرب، دوره آموزشی برگزار میکند.
علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به اداره آموزش باشگاه خبرنگاران جوان واقع در خیابان، ولی عصر ـ بالاتر از جام جم ـ خیابان بلال حبشی ـ ضلع جنوبی ساختمان اداری صداوسیما مراجعه کرده و یا با شمارههای ۲۲۰۱۲۶۵۴ - ۲۲۰۱۲۶۵۳ تماس حاصل فرمایند.
لازم به ذکر است که پذیرش داوطلبان در دوره های مختلف محدود است .
چنانچه مجوزهای لازم برای جذب در باشگاه خبرنگاران جوان صادر شود، صرفا از افراد شاخص در دورههای تخصصی باشگاه استفاده خواهد شد.
دوره خبرنگاری تلویزیونی
مدرس: دکتر حسن عابدینی
۱۰ جلسه ۲ ساعته: ۲۰ ساعت
آغاز دوره: سه شنبه ۵ شهریور
ساعت:۱۱ ـ ۹
دوره ژورنالیسم صدا و تصویر
مدرس: دکتر حمیدرضا مدقق
۱۰ جلسه ۲ ساعته: ۲۰ ساعت
آغاز دوره: شنبه ۹ شهریور
ساعت: ۱۳ ـ ۱۱:۳۰
دوره اصول نگارش و دکوپاژ گزارشهای تلویزیونی
مدرس: یاسر قدسی
۱۰ جلسه ۴ ساعته: ۴۰ ساعت
آغاز دوره: شنبه ۲۳ شهریور
ساعت: ۱۲:۳۰ ـ ۸:۳۰
دوره تدوین دیجیتال
مدرس: غلامرضا سبزی پور
۸ جلسه ۴ ساعته: ۳۲ ساعت
آغاز دوره: یکشنبه ۳ شهریور
ساعت ۱۸ ـ ۱۴
دوره فن بیان و زبان بدن
مدرس: محمدحسین سروش
۶ جلسه ۳ ساعته: ۱۸ ساعت
آغاز دوره: ۳ شهریور
یکشنبه:۱۶ - ۱۹ سه شنبه: ۱۲ ـ ۹
دوره عکاسی خبری
مدرس: وحید سالمی
۶ جلسه ۲ ساعته: ۱۲ ساعت
آغاز دوره: چهارشنبه ۶ شهریور
ساعت: ۱۲ ـ ۱۰ چهارشنبه
دوره عکاسی مستند
مدرس: مرتضی جانبخش
۸ جلسه ۳ ساعته: ۲۴ ساعت
روزهای دوشنبه و چهارشنبه، ساعت: ۱۰- ۱۳
آغاز دوره ۴ شهریور
دوره مستند خبری
مدرس: دکتر سیدمهدی شریفی
۸ جلسه ۲ ساعته: ۱۶ ساعت
آغاز دوره: یکشنبه ۳ شهریور
ساعت: ۱۷ ـ ۱۵ یکشنبه
دوره گویندگی و اجرای خبر تلویزونی
مدرس: دکتر رضا حسین زاده
۸ جلسه ۳ ساعته: ۲۴ ساعت
آغاز دوره: ۳ شهوریور
یکشنبه و سه شنبه، ساعت ۱۵-۱۸
سرفصل دورههای آزاد تخصصی باشگاه خبرنگاران جوان به شرح زیر است:
سرفصلهای دوره فن بیان و زبان بدن
- تعریف فن بیان و متقاعدسازی ـ کاربردهای گوناگون فن بیان و متقاعدسازی ـ سخن گفتن در مجامع رسمی و غیررسمی
- بایدها و نبایدهای سخنرانی ـ پیش نیازهای سخنرانی اثربخش ـ شناسایی موضوع، هدف و مخاطب سخنرانی ـ ایجاد آرامش، تسلط و اطمینان در بیان ـ ویژگیها و توانمندیهای سخنران موفق
- چگونه پرطنین و دلنشین سخن بگوییم؟ - راهها و روشهای عملی ـ تکنیکهای ویژه سخنرانان موفق در فن بیان و زبان بدن ـ راه حل مقابله و کنترل ترس، کم رویی و استرس در سخنرانی
- مهارتهای ارتباط موثر و توانایی صحبت کردن در جمع ـ تکنیکهای رفع خجولی، کم رویی و کم حرفی ـ تکنیکهای جلب توجه در مخاطب ـ تقویت اندامهای گفتاری و تلفظ صحیح واژگان ـ تکنیکهای مخاطب شناسی ـ آداب و معاشرت
- تنفس درست و استفادهی کامل از دیافراگم و فضای سینه و پرهیز از تنفس نصف و نیمه
- استفادهی کامل از حنجره و تارهای صوتی
- شناخت و رفع آسیبهای فیزیولوژیک بیانی مرتبط با اندام گفتاری
- شناخت و رفع آسیبهای بیانی مرتبط با تنبلی اندام گفتاری و ناآگاهی از به کاربرد بردن درست آنها
- پیداکردن جایگاه نت و پردهی مناسب صدای فرد برای برقراری ارتباط اثرگذار با دیگران
- برطرف کردن اضطراب ناشی از حضور در جلوی جمع
- آموزش انواع لحنهای مرتبط و مناسب با متنهای علمی، سیاسی، تاریخی، روایی، اقتصادی، هنری، طنز، فلسفی و عرفانی و حماسی و ادبی
- آموزش کیفیت بخشی و جذاب کردن بیان و رفع تندی و تلخی و سردی و کندی لحن
- آموزش هشت ویژگی جهانی صدای انسان
- تشخیص عوامل اثرگذار ظاهری و رفتاری و طرز ایستادن و نشستن و نگاه کردن و مجموعه عناصر غیرکلامی برای برقرارکردن ارتباط موثر

سرفصل دوره تدوین دیجیتال (Adobe Premiere Pro CC ۲۰۱۹)
- آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات فنی مانند: Pixel، Frame، Pixel Aspect Ratio، Frame Aspect Ratio، Standard Definition (SD)، High Definition (HD)، Frame Size.
Frame Rate، Timecode، Fields، Interlaced، Progressive، Sample Rate
- اجرا کردن نرم افزار Adobe Premiere Pro و آشنایی با پنجره Home
- ایجاد یک پروژه جدید) تنظیمات پنجره New Project)
- تنظیمات Ingest
- انتخاب مناسبترین تنظیمات (Preset) در پنجره New Sequence
- ایجاد Preset از تنظیمات و ذخیره کردن یا Delete کردن آن
- تعیین آدرس برای Preview Files، Media Cache Files و Media Cache Database
- چیدن پنلها به شکل دلخواه و ذخیره فضای کاری (Workspace)
- تعریف کلیدهای میانبر (Keyboard Shortcuts)
- آشنایی با منوی Preferences
- آشنایی با کارکرد، بخش ها، منوها و دکمههای موجود در پنل Project
- روشهای مختلف وارد کردن کلیپهای صوتی و تصویری به پروژه (Importing Media)
- کار با دکمهها و منوهای مانیتور Source
- کار با دکمهها و منوهای مانیتور Program
- کار با پنل Timeline
- کار با ابزار) پنل Tools (۱۷ ـ آشنایی با کلیدهای میانبر تدوین
- آشنایی با پنل Audio Master Meters
- کار با پنل Effects کار با پنل Effect Control
- Mask & Tarcking
- تغییر سرعت کلیپ (Slow & Fast)
- ساخت انواع Title (Still، Roll و Crawl)
- ساخت چندین Title با تنظیمات یکسان
- استفاده از Templateها در ساخت Title
- کار با پنل Essential Sound و تنظیمات صدا
- کار با پنل Essential Graphics
- اصلاح رنگ
- هنیبرود دنچ نیودت (Multicam Editing)
- کار با پنل Media Browser
- کار با Markers
- Export کردن پروژه نهایی با استفاده از نرم افزار Adobe Media Encoder
سرفصل دوره عکاسی مستند
- کاربردهای عکاسی مستند
- آشنایی با معروفترین عکاسان مستند ایران و جهان
- تجهیزات مورد نیاز در عکاسی مستند
- ویژگیهای دوربین مناسب برای عکاسی مستند
- فرایند کنترل نوردهی عکس ـ فرایند کنترل فوکوس، شارپنس و عمق میدان _ فرایند کنترل بزرگ نمایی و پرسپکتیو
- فرایند کنترل رنگ و کنتراست
- استفاده از نور طبیعی و تغییرکیفیت آن در عکاسی مستند
- استفاده از نور موجود صحنههای داخلی در عکاسی مستند
- کاربرد منابع نور مصنوعی به ویژه فلاش و تجهیزات مرتبط در عکاسی مستند
- ترکیب بندی در عکاسی مستند
- انتخاب زمان عکاسی و شرایط جوی در عکاسی مستند (در صحنههای خارجی)
- انتخاب زاویه دید در عکاسی مستند
- فرایند مواجهه با موضوع و نزدیک شدن به آن
- آشنایی با مفهوم " لحظه قطعی" در عکاسی مستند
- آشنایی با روشهای نقد عکس مستند همراه با نقد نمونههایی از عکسهای مستند معروف
- ادیت عکس مستند
- ترفندهای ویژه عکاسانه (در صحنه و نرم افزاری) در عکاسی مستند
- ترفندهای ارائه عکسهای مستند
سرفصل دوره اصول نگارش و دکوپاژ گزارشهای تلویزیونی
- خبر چیست؟ خبر چی نیست؟
- باز تعریفی از ارزشهای خبری
- خبر زرد و خبر قهوهای چیست؟
- سوژه یابی
- اصول گزارش نویسی و تفاوت آن با خبرنویسی
- نبایدهای خبرو گزارش نویسی
- مفهوم تاثیرگذاری در رسانه و روش آن در خبر
- ممنوعیتهای رایج
- اصول زیبا نویسی
- روشهای زیبا نویسی
سرفصل دوره ژورنالیسم صدا وتصویر
- چیستی ژورنالیسم و معرفی قالبهای فعالیتهای ژورنالیستی
- انواع نما، ویژگیهای تصویر تلویزیونی ـ مصاحبه برای تصویر (۱) ـ مصاحبه برای تصویر (۲) ـ مبانی اجرا برای تصویر
- ژورنالیسم تلفن همراه ـ مصاحبه از طریق اسکایپ ـ مبانی نوشتن برای تصویر ـ خطاهای رایج خبر تلویزیونی
سرفصل دوره خبرنگاری تلویزیونی
مدرس: دکتر عابدینی
- ـ تفاوت خبرنگاری تلویزونی و خبرنگاری مکتوب
- ـ نما در خبر تلویزیونی
- ـ تعاریف بنیان های خبرنگاری تلویزیونی
- ـ نقش تصویر در خبرنگاری تلویزیونی
- ـ فرآورده های خبرنگاری تلویزیونی( ساندبایت ـ lvo ـ amb)
- ـ ساختار گزارش تلویزیونی
- ـ پوشش زنده تلویزیونی
- ـ نوشتن برای تصویر
- ـ بایدها و نیایدهای خبرنگاری تلویزیونی
- ـ پلاتو در خبرنگاری تلویزیونی
سرفصل دوره تهیه مستند خبری
مستندهای خبری در برنامههای خبری تلویزیونی به عنوان گزارشهای ویژه درنظر گرفته میشوند و فیلمهایی طولانیتر از بررسیهای خبری تک رویدادیاند و بیشتر شبیه به گزارشهای تحقیقی اند. این دوره آموزشی با درک مشکلات موجود در فضای رقابتی، با هدف ارتقای دانش نظری و عملی شرکت کنندگان در ساخت مستند خبری طراحی شده است و تلاش دارد اصول تهیه مستند خبری که مخاطبان را بیشتر از گذشته متقاعد مینماید بررسی کند.
سرفصل دوره تهیه مستند خبری:
ـ پیش زمینههای سازمانی برای رشد مستندات خبری
ـ تفاوتهای گزارش خبری با مستند خبری
ـ پیش اقناع در مستند خبری مستند خبری و ملزومات آن
ـ فنون اقناع در مستند خبری
ـ بررسی مستندات خبری خبرنگاران داخلی و خارجی
سرفصل دوره گویندگی و اجرای خبر تلویزیونی
ـ کلام عامل اصلی ارتباط
ـ تسلط بر کلام
ـ انواع صدا
ـ اصول نفس گیری یا تنفس صحیح
ـ آشنایی با اندامهای گفتاری
ـ تمرین اصوات
ـ قرائت متون مختلف
ـ بداهه گویی
ـ افزایش برد و تن صدا و چگونگی استفاده از زبان بدن برای فهم بهتر مطلب
ـ آموزش انواع اجرا
ـ ویژگیهای گوینده توانا
ـ مدیریت گویندگی
سرفصل دوره عکاسی خبری
ـ آغاز تصویرگری
ـ نخستین عکس های خبری
ـ پیشگامان
ـ نهادها و عکاسی مستند اجتماعی و خبری
ـ بنیادهای عکاسی
ـ نام آوران عکاسی خبری و مستند
ـ نشریات معتبر عکس پایه
ـ تک چهره در عکاسی مطبوعاتی
- آغاز حرکت
ـ ابزار و مجوز کار
ـ گام های نخست در میدان
ـ عکس به هوا
ـ چهره های در حال تغییر
ـ عکس های ماندگار
ـ اخلاق حرفهای از میدان عمل تا ارايه اثر
ـ تدارکات
ـ حضور عکاسانه
{$sepehr_media_10345662_400_300}
انتهای پیام/
فراخوان برگزاری دوره آموزش خبرنگاری