هنرنمایی شعر و شاعر استاد دانشگاه کاشان با زبان سفال در اسپانيا

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،عباس اکبری، عضو گروه مطالعات عالی هنر دانشگاه کاشان گفت: وی با آثار هنری خود در دومین دوره از سلسله نمایشگاه‌های «پنج کشور یک چشم انداز» که هدف آن احیا و رونق مجدد سفال فلزفام در شهر‌های مهم تو لید کننده این نوع از سفالینه‌ها در جهان می‌باشد شرکت کرده است.

او افزود:این نمایشگاه در سالن فر هنگ شهر مانیسس اسپانیا افتتاح و به زودی در ادامه نمایش خود به موزه ملی سفال والنسیا انتقال داده می‌شود.

به گفته او، این نمایشگاه میزبان آثار پنج هنرمند از کشور‌های استرالیا، ایران، ایتالیا، انگلستان و اسپانیا است که دکتر در این سری از این نمایشگاه مجموعه جدید شعر و شاعر خود را که با الهام از چهره و شعر هفت شاعر ایرانی ساخته شده اند به نمایش گذاشت.

اکبری، تصریح کرد: این هفت اثر شامل پرتره و شعر مولانا، عطار، خیام، وحشی، سعدی، حافظ و فردوسی می‌باشد که علاوه بر تنوع رنگ سطح فلز فام خود که در هر اثر متفاوت است همزمان دو رویکرد تجسمی و مفهومی خط را به نمایش می‌گذارد.

به گفته او، چهره شاعر در میان ظرف با الهام از کارکرد تجسمی خط طغری در سرزمین‌های اسلامی رویکرد تجسمی و حاشیه دور ظرف با نگار ش قابل خوانا‌ی دو بیت از همان شاعر وجه مفهومی خط را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد.

عضو گروه مطالعات عالی هنر دانشگاه کاشان اظهارداشت: شهر مانیسس یکی از شهر‌های مهم تولید سفال فلز فام در گذشته بوده که امروزه تنها شاهد یک هنرمند فعال در این زمینه می‌باشد.

او گفت:شهرداری شهر مانیسس با برپایی این نمایشگاه و یادآوری سنت سفال فلز فام سفالگری اسلامی ضمن تاکید بر تاثیر و نقش هنرمندان مسلمان بر هنر و فرهنگ اسپانیا می‌کوشد شرایط رونق دوباره این هنر را در منطقه فراهم آورد.

اکبری در پایان یادآورشد: مشاهده نقوش و برداشت‌هایی از خطوط دوره اسلامی بر سفالینه‌های فلز فام گذشته این منطقه و استمرار به کارگیری آن در دوره معاصر نشان از همنشینی سنت‌های هنری اسلامی با ویژگی‌های هنری بومی منطقه دارد که مورد تاکید متولیان آن می‌باشد.

انتهای پیام/م

 

برگزاری نمايشگاه سفال استاد دانشگاه کاشان در اسپانيا