چرا مامون تصمیم به شهادت امام رضا (ع) گرفت؟

چرا مامون تصمیم به شهادت امام رضا (ع) گرفت؟حجت الاسلام محمد سروستانی کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در روز یازدهم ذیقعده سال ۱۴۸ هجری قمری دیده به جهان گشود، کنیه اش ابوالحسن و لقب ایشان رضا نام داشت و پس از شهادت پدر بزرگوارشان امام کاظم (ع) در سال ۱۸۳ هجری عهده دار منصب امامت شدند.

او با اشاره به خصوصیات فردی و مکارم اخلاقی  امام رضا (ع)، افزود: جامعیت و وحدت در شخصیت، اصول و ضوابط در ولایتمداری، سخاوت، صبر، مقاومت و عزت نفس در رفتار ایشان  در بین مردم از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار بود.

حجت الاسلام سروستانی تصریح کرد: مامون به جهت حفظ حکومت خود، از امام رضا (ع) دعوت کرد تا حکومت و ولیعهدی را به ایشان دهد که دوباره شعار الرضا من آل محمد زنده شود و با این کار از شورش شیعیان و علویون جلوگیری کرد، اما گسترش تبلیغ معارف دین و حوادثی مانند نماز باران و مناظره با علمای ادیان دیگر و خنثی کردن توطئه‌های مامون و حدیث سلسله الذهب که هزاران نفر آن را مکتوب کردند باعث محبوبیت فراوان امام رضا (ع) در بین مردم شد.

کارشناس مذهبی اظهار داشت: پس از مرگ هارون، بین پسران او، امین و مامون جنگ و حکومت بنی عباس تضعیف شد و علویون و شیعیان شروع به قیام‌های مختلف کردند.

او در پایان گفت: مامون می‌ترسید حکومت خود را از دست داده و محبوبیت بینظیر امام، کار دستش دهد به همین دلیل تصمیم به شهادت امام رضا (ع) گرفت و در آخرین روز از ماه صفر سال ۲۰۳ هجری قمری، امام را مسموم و به شهادت رساند.

انتهای پیام/ق