قاتل خاموش یکی از مهم ترین علل مرگ و ناتوانی

فشار خون بالا مهمترین خطر مرگ و ناتوانی به شمار می‌رود

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سید کاظم فرهمند قائم مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به طور تقریبی یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به فشار خون بالا هستند که ۵۰ درصد از این افراد از وضعیت بیماری خود اطلاعی نداشته و درصدی از بیمارانی هم که از وضعیت خود مطلع هستند، هیچ اقدام درمانی دریافت نمی‌کنند.

او با اشاره به اینکه در بیماران مبتلا به فشار خون بالا خطر سکته مغزی، ۴ برابر و خطر سکته قلبی ۲ برابر بیشتر از افرادی است که دارای فشار خون طبیعی هستند، افزود: به همین علت در سال ۲۰۰۲ این بیماری توسط سازمان جهانی بهداشت به عنوان قاتل خاموش نامیده شد.

بیشتر بخوانید

قائم مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: یکی از موانع مهم در کنترل موثر فشارخون بالا، عدم اطلاع مردم از بالا بودن میزان فشارخون خود است.

فرهمند بیان کرد: این بیماری با یک اندازه گیری ساده فشارخون در خانه یا در مراکز درمانی با استفاده از دستگاه فشارخون، قابل تشخیص و به دنبال آن قابل درمان و کنترل است.

او تصریح کرد: مهم این است کسانی که فشارخون آن‌ها اندازه گیری شده است از میزان فشارخون خود و مفهوم آن مطلع شوند و افرادی که فشارخون بالا دارند، برای ارزیابی بیشتر و درمان از طریق ارجاع به پزشکان و مراقبت‌های بالینی ارتباط داده شوند.

قائم مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن توصیه به افراد برای اندازه گیری فشارخون و اطلاع از آن، کنترل وزن و پیشگیری از اضافه وزن، سطح کلسترول خون طبیعی، شیوه زندگی سالم، فعالیت بدنی منظم و تغذیه سالم را از مهم ترین راه‌های کنترل فشارخون برشمرد.
 
انتهای پیام// م.ب