رئیس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان مشهد:
رد پای مافیا در گران شدن مسکن/دود گرانی ساختمان به چشم مصرف کننده می‌رود

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سعید سلگی رئیس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان مشهد و عضو انجمن انبوه سازان گفت: علت گران تمام شدن مسکن ناشی از افزایش هزینه اداره کردن شهر است و در واقع با افزایش ۴ برابری این هزینه که به طور مستقیم با افزایش قیمت پروانه ساختمان در ابتدای سال و حضور مافیای همیشه در صحنه که با استفاده از تحریک موجود در بدترین موقعیت زمانی صورت گرفت، باعث افزایش قیمت مسکن شد.

او افزود: در نگاه کلان‌تر با توجه به نیاز کشور به تامین بودجه صادرات غیر نفتی و همچنین پایین آمدن تولید فولاد مورد نیاز صنعت ساختمان و متاسفانه احتکار و انبار مشتقات آهن توسط همان مافیا باعث شوک دوم به بازار مسکن در سال جاری شد و شاهد افزایش چشمگیر ا قیمت تمام شده ساختمان شدیم.

رئیس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان مشهد ادامه داد: به دلیل نیاز جامعه به تولید انبوه مسکن و همچنین پایین آمدن سقف این تولید در چند سال اخیر شاهد رشد چشمگیر و افسار گسیخته‌ای در قیمت زمین و ساختمان هستیم که خود به طبع باعث و عامل رکورد می‌شود.
 
سلگی بیان کرد: با افزایش قیمت ساخت و ساز، تنها فردی که ضرر می‌کند مصرف کننده است.
بیشتربخوانید

 

او تصریح کرد: موضوع کیفیت ساخت و ساز و عمر مفید بهره برداری از آن یکی از مهم ترین چالش‌های فعلی شهروندان محسوب می‌شود و این مهم تاکنون مورد توجه کافی نیز قرار نگرفته است.

رئیس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان مشهد تاکید کرد: در واقع بسیاری از مردم به عنوان مصرف کنندگان نهایی صنعت ساختمان از کیفیت ساختمان‌ها حتی سازه‌های به اصطلاح صفر نیز ناراضی اند و این در حالی است که کارشناسان معتقدند در صورتی که سازه‌ها به اصطلاح عام مهندسی ساز باشد حتی بدون افزایش قیمت ساخت و ساز، کیفیت این سازه‌ها به طور چشم گیری افزایش پیدا می‌کند.

سلگی با اشاره به این که متاسفانه شاهد خانه نشینی جمع کثیری از متخصصان عرصه ساخت و ساز و جولان غیر متخصص‌ها در این عرصه بسیار حساس هستیم، اظهار کرد: در صنعت ساختمان حدود ۸۰۰ شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم فعالیت می‌کنند و در واقع صنعت ساختمان صنف‌های متعددی را پوشش میدهد؛ که با عقب نشینی سازندگان اصلی مسکن و ساختمان، پیمانکاران و شرکت‌های ساختمانی بخش عظیمی از آن‌ها با مشکل روبرو و به اصطلاح خانه نشین و بیکار شده اند که این امر آسیب‌های اجتماعی زیادی از جمله؛ آسیب‌های انواع بزهکاری، طلاق، اعتیاد و مواردی دیگر را به دنبال دارد.

او افزود: اگر سیاستی که در دوره ریاست جمهوری قبل (تولید ساختمان) وجود داشت ادامه پیدا می‌کرد شاهد معظل حال حاضر در صنعت ساختمان نبودیم.

رئیس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان مشهد ادامه داد: زمانی که قیمت زمین، پروانه ساختمانی، آهن و مصالح ساختمانی افزایش پیدا می‌کند سازنده هم بالاجبار ساختمان را گران میقروشد و تنها فردی که ضرر می‌کند مصرف کننده است، چون توان خرید مسکن را نخواهد داشت.

سلگی بیان کرد: نیاز است مسکن ارزان و با کیفیت ساخته و در اختیار مردم نیز با قیمت پائین قرار گیرد در غیر اینصورت حتی در بالاترین سطح نیاز دیگر خریداری باقی نمی‌ماند و اصلی‌ترین معضل که همان رکود است کلید می خورد.


او تصریح کرد: در نهایت در بی ثباتی بازار مسکن خواهیم دید بخش اعظمی از سرمایه گذاران این صنف و حتی پس انداز‌های ناچیز خانواده‌ها به بازار‌های حاشیه‌ای دلار و سکه و. کشیده می شود و با توجه به افزایش متقاضی این نوع بازار، باز هم شاهد افزایش قیمت‌ها و رکود بیشتر در ساختمان که در واقع اصلی‌ترین گزینه برای سرمایه است خواهیم بود.
 
انتهای پیام//ز.ق