مبارزه بیولوژیک مردم سیستان با افعی‌ها!

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اگرچه مورخان، دوره سامانیان را عصر احیای فرهنگ ایرانی می‌دانند، اما واقعیت آن است که چنین رویکردی، در قلمرو صفاریان و به همت یعقوب لیث، از مدت‌ها قبل آغاز شده‌بود. زَرَنگ یا زَرَنج، پایتخت یعقوب که مکان آن امروز به‌تحقیق معلوم نیست، بافتی کاملاً ایرانی و مبتنی بر فرهنگ دیرینه این سرزمین داشت که با دستمایه‌هایی از آموزه‌های اسلامی، رنگ و شکل اسلامی ایرانی به خود گرفته بود.

از معماری و بافت فرهنگ شهر زرنگ، به عنوان پایتخت صفاریان، گزارش‌هایی در متون تاریخی وجود دارد که بسیار جالب و حائز اهمیت است.

طبق گزارش مورخان، بنا‌های شهر از خشت و گِل ساخته شده‌بود و کمتر در آن اثری از چوب دیده می‌شد؛ زیرا در شرایط گرم و مرطوب حاشیه هامون، چوب را موریانه می‌خورد و باعث تخریب زودرس خانه می‌شد.

استخری در «مسالک و ممالک» آورده‌است که مردم زَرَنگ با مشکل وجود مار‌های افعی در شهر خود مواجه بودند و به همین دلیل، برای رهایی از این مشکل، به نگهداری خارپشت در منزل روی آوردند: «پیمان مردم سیستان چنین است که خارپشتی را نکشند و شمار نکنند چه در آن‌جا افعی بسیار است و کمتر خانه‌ای است که در آن خارپشت نباشد.»


بیشتر بخوانید


در واقع مبارزه بیولوژیک با افعی و خطرات آن، هنری بود که مردم سیستان، در بیش از هزار سال قبل، به آن واقف بودند و از تأثیر آن بهره می‌گرفتند. زَرَنگ به لحاظ دفاعی هم، شهری قدرتمند در سیستان بود؛ استخری از پنج دروازه بزرگ این شهر نام می‌برد و می‌نویسد: «دروازه آهنین، دروازه کهن، دَرِ کردکویه بر خراسان، دروازه بعدی در نیشک به سوی بُست ... دروازه طعام رو به روستا‌ها باز می‌شود و این دروازه آبادتر است. همه دروازه‌ها درِ آهنین دارند.» قصر یعقوب لیث نزدیک دروازه طعام قرار داشت و به همین دلیل، باید این بخش از شهر را غیرقابل نفوذتر از بقیه بدانیم.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/