مرغ همسایه غازه!/ وقتی کالای ترک به پارچه ایرانی ترجیح داده می‌شود+ فیلم

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، تمایل به خرید کالای خارجی فرهنگی به جا مانده از دوران ضعف صنعتی و فناوری ایران است که با چاشنی غرب زدگی بروز کرده و همچنان دیده می‌شود. در این نگاه با وجود افزایش محسوس کیفیت محصولات ایرانی و حتی اقبال مشتریان خارجی به این تولیدات، همچنان شهروند ایرانی به دیده تردید به کیفیت کالا‌ها می‌نگرد و یا ترجیح می‌دهد جنسی را بخرد که نشان تجاری خارجی بر آن نقش بسته است.

ترجیح پارچه خارجی بر ایرانی

برای بررسی سلیقه مشتریان و کیفیت محصولات به برخی از واحد‌های صنفی فروش شلوار‌های جین در اصفهان سری زدیم و جواب‌های جالبی گرفتیم.

خریدار جوانی گفت: امروز شلوار‌های ترک مخاطبان بیشتری دارد و من هم علاقه بیشتری برای خرید آن‌ها دارم، چون کیفیت کار برایم مهم است.

صحبتی که جوادی فروشنده پوشاک اینطور به آن پاسخ داد: تمام اجناس ما ایرانی است، اما مشتریان علاقمند هستند همین جنس را با نام خارجی خریداری کنند حتی اگر مجبور شوند قیمت بیشتری بپردازند.

این کم رغبتی به پارچه جین ایرانی در حالیست که در شاهین شهر پارچه‌های جین با بهترین کیفیت تولید و دوخته می‌شود.

مرغ همسایه غازه؛ وقتی کالای نامدار ترک به پارچه با کیفیت ایرانی ترجیح داده می‌شود!

فروش پارچه ایرانی با نشان تجاری خارجی

علی دوانیان مدیرعامل کارخانه نساجی در شاهین شهر در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: نخ کار ما به طور کامل از پنبه است که بخش عمده آن از پنبه‌های درجه یک ایرانی تامین می‌شود.

او افزود: پارچه‌های جین و کتان ما مطابق استاندارد تولید می‌شوند و قیمت آن‌ها نصف قیمت نمونه خارجی است.

مدیرعامل کارخانه افزود: این پارچه‌های جین و کتان در کشورمان برش داده و دوخته می‌شود و به عنوان پوشاکی با کیفیت از طریق بازارچه‌های مرزی به مشتریانی از کشور‌های همسایه فروخته می‌شود.

دوانیان افزود: ما حتی از میان کشور‌هایی که هموطنانمان دنبال خرید پارچه و پوشاک آن‌ها هستند مشتری داریم، چون هم تولیداتمان با کیفیت و هم قیمت تمام شده آن کمتر است.

او با انتقاد از فروش پارچه‌های ایرانی با نشان‌های تجاری کشور‌های همسایه گفت: متاسفانه این فرهنگ در البسه فروشی جا افتاده که مرغ همسایه غاز است و مردم پوشاک خارجی را با کیفیت‌تر می‌دانند و همین سبب می‌شود برخی از تولیدکنندگان با پارچه‌های وطنی پوشاک تولید، اما با نشان خارجی عرضه کنند.

مدیرعامل کارخانه نساجی که در دوران کرونا هیچ تعدیل نیرویی نداشته است تصریح کرد: رونق کار ما به معنای اشتغالزایی برای نیروی کار ایرانی است پس مردم نباید فراموش کنند که با خرید کالای ایرانی به اشتغال هموطن خود کمک می‌کنند.

مرغ همسایه غازه؛ وقتی کالای نامدار ترک به پارچه با کیفیت ایرانی ترجیح داده می‌شود!

پارچه ایرانی همطراز با پارچه‌های وارداتی

ابراهیم خطا بخش رئیس اتحادیه پوشاک اصفهان اظهار کرد: پارچه‌های ایرانی با کیفیت استاندارد جهانی تولید و دوخته می‌شود و باید گفت از نظر کیفیت هیچ تفاوتی با نمونه خارجی ندارد.

او افزود: پوشاک موجود در بازار کاملا ایرانی است، مردم با تبلیغ فروشندگان و با اعتماد به آن‌ها اجناس را خریداری می‌کنند، پس بهتر است فروشندگان نیز کالای ایرانی با کیفیت را به مشتریانشان معرفی کنند.

رئیس اتحادیه پوشاک اصفهان گفت: اگر این فرهنگ سازی صورت گیرد که به جنس و نشان تجاری ایرانی اعتماد کنیم و جنس ایرانی را با نام خارجی نخریم قطعا به رونق تولید داخل کمک کرده ایم.

خطا بخش با اشاره به فعالیت ۷۰۰ واحد تولید پوشاک در اصفهان گفت: متاسفانه بیماری کرونا به تعدادی از تولید کنندگان آسیب زده و منجر به تعطیلی واحد‌های آنان شده که می‌طلبد دولت حمایت بیشتری از تولیدکنندگان داشته باشد.

او گفت: با توجه به رشد صادرات محصولات نساجی استان اصفهان و افزایش کیفیت آنها، لازم است مسئولان هم برای حمایت از این صنعت اقدامات جدی تری داشته باشند.

دایر شدن میز توسعه نساجی کشور در اصفهان

ایرج موفق رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: اصفهان قطب صنعت نساجی کشور است و از ۱۰ هزار واحد صنعتی استان هزار و هشتصد در زمینه نساجی فعالیت می‌کنند.

او افزود: این واحد‌ها زمینه اشتغال ۵۱ هزار نفر را فراهم کرده اند که ۱۰ درصد از اشتغال در بخش صنعت استان اصفهان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان اظهار کرد: در سال گذشته ۲۵۰ تن محصولات نساجی به ارزش دو میلیون دلار صادر شد که این میزان در ده ماه ۹۹ به ۷۳۶ تن به ارزش چهار میلیون و ۳۰۰ هزار دلار رسید.

موفق اظهار کرد: هزار و هفتصد طرح در دست اجرا در صنعت نساجی استان داریم که پس از تکمیل به جمع نساجی‌های اصفهان اضافه می‌شوند.

او افزود: میز ملی توسعه نساجی کشور هم به استان اصفهان اختصاص یافته است تا به مسائل و مشکلات این واحد‌ها رسیدگی و طرح‌هایی برای تسهیل فعالیت آن‌ها مصوب شود.

نساجی صنعتی است که بیشترین ظرفیت اشتغالزایی را دارد، موفقیت در این زمینه در گام اول در گروی تولید کالای با کیفیت و شناساندن آن به مشتریان ایرانی و خارجی است. ترغیب مردم به خرید کالای ایرانی هم به حفظ اشتغال کارگر ایرانی کمک می‌کند.

 

{$sepehr_media_13611195_400_300}

انتهای پیام/ی