دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با علمای افغانستان گفت‌وگو کرد/ پایان درگیری‌ها و آغاز گفت‌وگوها تنها راه نجات

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به صورت تلفنی با تعدادی از علمای افغانستان گفت‌وگو کرد.

حجت الاسلام شهریاری در این گفت و گوی تلفنی به صورت جداگانه با حبیب الله حسام رئیس شورای اخوت اسلامی افغانستان و عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت الله هاشم صالحی مدرس رئیس شورای علمای شیعه افغانستان، سید محمد صادق سادات شیخ الحدیث ولایت لنگرهار و رئیس شورای علمای اهل سنت ولایت‌های مشرقی، مولوی لطف الله حق پرست امام جمعه مسجد تمیم انصار کابل و عضو شورای اخوت اسلامی، استاد محمد اکبری نماینده مجلس سنا، معاون شورای اخوت اسلامی افغانستان و معاون شورای علمای شیعه افغانستان، حجت السلام و المسلمین موسوی نژاد از تبار خاندان بزرگ علامه شاه ناطق نیلی افغانستان گفت‌وگو کرد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب در این گفت‌وگو‌های تلفنی ضمن بررسی و پیگیری اوضاع کنونی افغانستان اظهار کرد: در شرایط فعلی که این مصیبت‌ها برای افغانستان پیش آمده با نظر عقلانی به مسائل نگاه شود و تمامیت خواهی قومیت‌ها راه حل افغانستان نیست و طالبان و غیر طالبان نمی‌توانند با تمامیت خواهی حاکم بر افغانستان شوند.

وی تأکید کرد: از همه گروه‌ها دعوت شود تا از جنگ پرهیز کنند و به گفت‌وگوی افغانستانی – افغانستانی در داخل خاک افغانستان بپردازند، زیرا که اگر جنگ می‌توانست مشکلات افغانستان را حل کند شوروی و آمریکا با جنگ حاکم می‌شدند، اما دیدیم که نه شوروی و نه آمریکا با جنگ حاکم شدند. هم چنین هیچ یک از قومیت‌ها و گروه‌ها نمی‌توانند با جنگ حاکم مطلق بر افغانستان شود؛ بنابراین تنها راه، راه گفت‌وگو و راه صلح عادلانه است و سلاح‌ها را به زمین بگذارند و با مشارکت در صحنه سیاسی بتوانند آینده نظام سیاسی افغانستان را توسط خود افغانستانی‌ها رقم بزنند.

شهریاری با اشاره به نقش بیشتر علمای افغانستان برای حل مشکلات کنونی این کشور گفت: امیدوارم از مسیر گفت‌وگو بتوانند به راه حل مشترک عقلانی بر پایه رأی مردم برسند با استفاده از دموکراسی و استفاده از نظر مردم با استفاده از نظر علما و شورا‌های علمایی ان شاءالله بتوانند این مشکلات را حل کنند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه جنگ خواسته دشمنان همه اقوام است، افزود: امروز دشمنان برنامه ریزی کردند که بین اقوام مختلف جنگ دربگیرد در حالی که اسلام اجازه چنین کاری را نمی‌دهد اجازه نمی‌دهد که مسلمانی حرمت مسلمان دیگر و مال و جان و ناموس مسلمان را هتک کند. امیدواریم ان شاء الله این توصیه‌ی پیامبر اکرم (ص) همه مسلمین را دعوت کرد که حرمت خون همدیگر را داشته باشند حرمت مال و ناموس هم را داشته باشند همه‌ی اقوام و گروه‌های درگیر این توصیه پیغمبر را آویزه گوش خودشان قرار دهند و از شرایط جنگ وارد شرایط گفت‌وگو شوند.

علمای افغانستان نیز در این گفت‌وگو ضمن قدردانی از تماس تلفنی دبیرکل مجمع جهانی تقریب و پیگیری اوضاع افغانستان، خواستار وحدت گروه‌ها و اقوام افغانستان در شرایط کنونی شدند و بر ضرورت مقابله با تندروی و تکفیر در جهان اسلام تأکید کردند.

انتهای پیام/