کشتی‌هایی که پلی میان کشور‌ها می شوند

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،محمدتقی انزان‌پور مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران در رابطه با مزیت‌های شناور‌های رو-رو و نیاز بنادر شمالی کشور به ویژه بنادر استان به این نوع شناور‌ها  گفت: کشتی‌های رو-رو را می‌توان به عنوان پل ارتباطی میان کشور‌ها به حساب آورد. 

او گفت:  با توجه به موقعیت جغرافیایی بنادر شمالی، این نوع کشتی‌ها بیشترین منفعت اقتصادی را در زمینه حمل و نقل داشته و حمل بار از کریدور شمال جنوب را اقتصادی‌تر می‌کند.

ویژگی‌های مثبت شناور‌های رو-رو

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران گفت: یکی از جنبه‌های مثبت استفاده از کشتی‌های رو-رو، بهره‌مندی از ظرفیت‌های بندر در جهت ارائه خدمات تخصصی به کالا‌های رو-رو و کانتینری است.

او گفت: ویژگی‌های دیگر آن با توجه به چشم‌انداز توسعه کریدور شمال-جنوب، زمان تحویل کالا از چین و سایر کشور‌های آسیایی به اروپا است که به شدت کاهش می‌یابد و می‌تواند ظرفیت استفاده از کریدور شمال و جنوب را افزایش دهد.

انزان پور گفت:  پذیرش کالا‌های رو-رو، راهی برای افزایش تجارت محصولات کشاورزی، خودرو از روسیه با کشور‌های حوزه خلیج فارس و هند از طریق ایران و همین طورکالا‌های چینی به مقصد اروپا است.

او گفت: انتظار می‌رود بیشتر بار ترافیکی رو-رو از هند و کشور‌های حاشیه خلیج فارس از مسیر بنادر شمالی منتقل شود.

شناور‌های رو-رو چه شرایطی دارند؟

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران گفت: کشتی‌های رو-رو؛ کشتی‌های باری هستند که برای حمل محموله‌های چرخ‌دار شامل اتومبیل، کامیون، کامیون نیمه تریلر، اتوبوس و... طراحی شده‌اند و منحصرا برای حمل و نقل اتومبیل‌ها و کامیون‌ها در اقیانوس‌ها استفاده می‌شوند.

او گفت: این نوع حمل و نقل، معمولا کم هزینه‌ترین روش حمل و نقل است و  در مقایسه با روش‌های مختلف حمل و نقل کانتینری استفاده از کشتی‌های رو-رو کم هزینه‌تر است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران گفت: کشتی‌های رو-رو مدرن، شاهکار‌های بسیار پیچیده مهندسی مدرن هستند و  برخی از بزرگترین کشتی‌هایی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند بیش از ۸۶۰ فوت طول و ۹ عرشه داخلی دارند و قادر به حمل ۶۰۰۰ اتومبیل در هر دریانوردی هستند.

 سرعت تخلیه بالا

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران در مورد برخی از مزایای کشتی‌های رو-رو، گفت: سرعت تخلیه یکی از مزایای این کشتی‌ها است و از آن جا که ماشین‌ها و کامیون‌ها می‌توانند مستقیم به سمت کشتی در یک بندر حرکت کنند، بارگیری شوند و سپس در چند دقیقه پس از پهلوگیری کشتی به سمت بندر دیگر حرکت کرده و در آن محل تخلیه شوند، بنابراین در زمان حمل‌کردن صرفه‌جویی بسیاری انجام می‌گیرد.

او گفت: علاوه بر این محصولات به صورت پکیج و کانتیری قابلیت تخلیه و بارگیری مستقیم دارند و به دلیل داشتن رامپ شرایط آسان است و تخلیه و بارگیری به سرعت و با ایمنی انجام می‌شود.

انزان‌پور  گفت: شناور‌های رو-رو می‌توانند به خوبی با سایر روش‌های حمل و نقل مانند کانتینر‌ها ادغام شوند و استفاده از واحد‌های پلمب شده گمرکی امکان عبور از مرز‌ها را با حداقل تاخیر فراهم می‌کند و باعث افزایش سرعت و کارایی فرستنده می‌شود.

تطبیق پذیری مناسب

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران  گفت: ظرفیت حمل بار هر کشتی باعث افزایش کارایی کشتی‌ها می‌شود و استفاده بهینه از فضای بار که ذاتا با مفهوم Ro-Ro مشکل‌ساز بوده است، به منظور ایجاد نقشه‌های انبار بهینه بسیار مهم است.

انزان‌پور گفت: در قالب تفاهم نامه‌ها باید فرایند استفاده از شناور‌های رو-رو فراهم شود و ارایه تعرفه‌های مناسب مانند حقوق، عوارض و هزینه‌های بندری، برای این کشتی‌ها مدنظر قرار گیرد. 

او گفت: خطوط کشتیرانی به ویژه کشتیرانی دریای خزر باید پیشگام در خرید شناور‌های رو-رو باشند هرچند که اقتصادی بودن استفاده از کشتی‌های رو-رو مستلزم داشتن بار در دو طرف مسیر است.

انتهای پیام/س