حمل یکسره برای تامین کالا‌های اساسی مورد نیاز استان و کشور

مجتمع بندری انزلی با دارا بودن قدمتی دیرینه و منحصر بفرد یکی از مناطق فعال دربین کشور‌های حاشیه دریای خزر و پرسابقه‌ترین بندر حاشیه شمالی کشور می‌باشد که علاوه بر داشتن جاذبه‌های گردشگری بدلیل واقع شدن در مسیر ارتباطی اروپا - اسیا و کریدور‌های شمال-جنوب و غرب-شرق از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است که با توجه به سرمایه گذاری‌های بعمل آمده در زمینه ایجاد زیر ساخت‌های مناسب، وجود انبار‌های چندمنظوره و ترمینال‌های متنوع و تامین و بکارگیری مدرن‌ترین تجهیزات تخلیه و بارگیری به عنوان اولین منطقه مجهز به سیستم ترافیک دریایی این بندر را از بنادر موجود در سطح کشور و منطقه متمایز کرده است.

ظرفیت کنونی مجتمع بندری انزلی در بخش سیلو غلات و مخازن روغن به ترتیب ۹۶ هزار و ۱۰ هزار تن بوده و تکمیل پروژه‌های سرمایه گذاری موجود و رو به اتمام بخش خصوصی این مقدار به ترتیب به ۱۹۱ هزار و ۱۶ هزار تن خواهد رسید.

بندرانزلی در تامین کالا‌های اساسی کشور و استان نقش پررنگی داشته و بیش از ۵۲ درصد کالا‌های اساسی مورد نیاز استان گیلان را نیز از طریق این بندر تامین می‌شود و بار‌ها با توجه به نیاز روزانه کشور و استان به مصرف کالا‌های اساسی شاهد بودیم که پس از ورود کالا‌های اساسی به بندر به صورت حمل یکسره اقدام گردید و از همین رو در سال ۱۴۰۰ میزان ۸۰۹ هزار تن کالا‌های اساسی شامل گندم، جو، ذرت، روغن و محصولات کشاورزی-دامی وارد مجتمع بندرانزلی شد که از این میزان ۳۷۵ هزار تن آن گندم بود.

در راستای بهره برداری بهینه و موثر از سامانه حمل و نقل برای تامین کالا‌های اساسی از کشور‌های مبدا، تفاهم نامه همکاری مشترک میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت جهاد کشاورزی با هدف تسهیل در واردات کالا‌های اساسی به امضا رسید تا افق روشنی در تسریع و تسهیل واردات کالا‌های اساسی شاهد باشیم.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در مورد اهمیت این تفاهمنامه گفت: بر اساس این تفاهم نامه، به تامین کالا‌های اساسی از کشور‌های حاشیه دریای خزر و اوراسیا تاکید شده است.

به گفته حمیدرضا آبایی، با توجه به زیرساخت‌های حمل و نقل دریایی به خصوص ظرفیت‌ها و امکانات بنادر ایرانی بر ضرورت تسریع در عملیات بندری کالا‌های اساسی و پهلودهی خارج از نوبت کشتی‌های حامل این دسته کالا‌ها تاکید و توافقاتی صورت پذیرفت در این رابطه نیز ضمن لزوم هماهنگی سایر نهاد‌ها و ارگان‌های دخیل در امر جابجایی کالا از بنادر بر استفاده از ظرفیت ریلی در کنار حمل و نقل کامیونی تاکید بیشتری صورت پذیرفت.

حمل و نقل چند وجهی و تکمیل زنجیره حمل و نقل در بنادر بسیار مفید است و امیدواریم با ایجاد راه‌های دسترسی، پایانه‌ها و بارانداز‌های کالایی در کنار ایستگاه‌های ریلی شاهد استفاده بهتر از ظرفیت‌های استان گیلان در جذب بار تا زمان اتصال کامل ریل به بنادر استان در آینده نزدیک باشیم.