در گفت‌وگو با بهراد مطرح شد؛
روند نامطلوب دانش آموزان ایرانی در آزمون تیمز و پرلز

بهنام بهراد گفت: چندین دهه یعنی تقریبا از سال ۹۰ میلادی اصلا عملکرد موفقی در حوزه آزمون‌های بین المللی به خصوص تیمز و پرلز نداشتیم.

فقط در آزمون‌ سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ در بین کشور‌های ضعیف در درس ریاضی روند روبه رشدی داشتیم که در انجمن بین المللی پیشرفت آموزشی هم به آن اشاره شد.

آزمون «تیمز» روند آموزش ریاضی و علوم در پایه‌های چهارم و هشتم را می‌سنجد و آزمون «پرلز»، پیشرفت سواد خواندن ادبی و معلوماتی دانش‌آموزان را در پایه چهارم ارزیابی می‌کند. انجمن بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی با هدف محک ارزیابی نظام‌های آموزشی در کشور‌های مختلف و میزان موفقیت نظام آموزشی و عملکرد آن‌ها فعالیت می‌کند.

به گفته این کارشناس حوزه آموزش و پرورش از دلایل اصلی این افت تعطیلی روز‌های پنجشنبه و تغییر کتب درسی و به ویژه ورود به دوره همه گیری کرونا است.

این پژوهشگر گفت: باید این بحث را جدی بگیریم، چون اصول اساسی آموزش و پرورش هستند. یکی از عوامل اصلی نتایج ضعیف داشتن کمترین زمان آموزش است. ما در بین ۸۰ کشور شرکت کننده در آزمون تیمز و پرلز کمترین زمان آموزش را داریم.

به گفته بهراد یکی از راهکار‌ها گذاشتن برنامه‌های جبرانی و آموزش‌های جبرانی است تا در آزمون‌های بین المللی نتایج مناسب کسب کنیم.

بهراد گفت: الان عملکرد حضوری دانش آموزان نشان می‌دهد که چه قدر افت تحصیلی داشتند و آمادگی حضور در پایه جدید را ندارند و در دو سال کرونا فقط تورم نمره داشتیم یعنی معلم‌ها سنجش دقیقی از عملکرد دانش آموزان نداشتند.