انجام بیش از یک سوم زیرسازی راه آهن بیرجند - یونسی

داعی گفت: پیشرفت فیزیکی قطعه ۱۶ راه‌آهن بیرجند - یونسی از خراسان جنوبی به سمت خراسان رضوی در بخش زیرسازی به ۴۰ درصد رسیده است.

او گفت: عملیات اجرایی طرح ریلی خراسان جنوبی پس از سال‌ها انتظار در سال ۱۳۹۸ آغاز شد و طول راه‌آهن بیرجند - یونسی ۲۷۱ کیلومتر است که از این مقدار ۹۰ کیلومتر در قالب ۲ قطعه ۵۸ کیلومتری از طرف ایستگاه یونسی گناباد و ۳۲ کیلومتری نیز از طرف بیرجند در دست اجرا است.

داعی گفت: تسریع در تأمین مالی احداث راه‌آهن بیرجند - یونسی یکی از مصوبات سومین سفر استانی رئیس جمهور است که مقرر شد ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی پرداخت شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: براساس مصوبه سفر رئیس جمهور به استان باید از طریق کنسرسیوم بانک‌های عامل با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه کشور و صندوق توسعه ملی تسهیلات پرداخت شود.

او گفت: همچنین مقرر شد در صورت طولانی شدن فرآیند پرداخت اعتبارات مذکور و برای تأمین کسری منابع مورد نیاز احداث راه‌آهن، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت راه و شهرسازی نسبت به بررسی و ارائه پیشنهاد لازم اقدام کنند.

داعی گفت: پس از سفر رئیس جمهور در شهریور  پارسال به خراسان جنوبی، کنسرسیوم بانکی پیگیری شده و جلساتی هم با حضور استاندار خراسان جنوبی، مدیران عامل بانک‌ها و صندوق توسعه ملی تشکیل شده که نتایج خوبی به همراه داشته است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: طول راه‌آهن زاهدان - بیرجند - مشهد ۹۰۱ کیلومتر است که از این مقدار ۴۲۱ کیلومتر در حوزه جغرافیایی خراسان جنوبی قرار دارد و حد فاصل بیرجند - یونسی ۲۷۱ کیلومتر است که از این مقدار ۸۸ کیلومتر در استان خراسان رضوی بوده و ۵۸ کیلومتر آن در دست اجراست.

او گفت: ۱۸۳ کیلومتر دیگر در خراسان جنوبی قرار دارد که ۳۲ کیلومتر آن در مرحله زیرسازی با پیشرفت فیزیکی حدود ۴۰ درصد است.

داعی گفت: با توجه به اهمیت طرح محور ریلی شرق برای اتصال بندر اقیانوسی چابهار به مشهد تقاضا داریم باقی مانده مسیر راه‌آهن تا ایستگاه یونسی نیز هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود.