سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان خبرداد:
تولید سالانه ۳۰۰ هزار متر مربع فرش دستباف در آذربایجان غربی

عبدالحمید سرتیپی امروز ۲۵ خرداد در جمع خبرنگاران بمناسبت هفته فرش بابیان اینکه فرش دستباف نماد تاریخ و جغرافیای این استان محسوب می‌شود، گفت: ۲ نقشه فرش آهنین افشار تکاب و ریز ماهی خوی که نماد دیرین تاریخی وجود این هنر صنعت در آذربایجان غربی می‌باشد، ثبت جهانی شده است و این نشانگر جایگاه ملی و جهانی فرش دستباف استان است.

او می گوید: بیش از ۷۲ هزار نفر در آذربایجان غربی در زمینه تولید فرش دستباف مشغول به فعالیت می‌باشند و سالانه نزدیک به ۳۰۰ هزار متر مربع فرش دستباف توسط هنرمندان این استان تولید و روانه بازار‌های داخلی و خارجی می‌شود که این یک جایگاه و اعتبار ملی برای استان است.

سرتیپی گفت: هنر صنعت فرش دستباف علاوه بر اینکه یک نماد هنری برای استان محسوب می‌شود یک هنر صنعت اشتغال آفرین، ارزآور و سودآور نیز است.

سرپرست صمت استان می گوید: اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان به عنوان متولی این هنر صنعت حتماً از فعالان و دست اندرکاران فرش دستباف استان حمایت خواهد کرد و برای توسعه تولید و اشتغال فرش دستباف برنامه ریزی‌های لازم را انجام و برای تحقق این برنامه‌ها پیگیری‌های لازم را در سطح ملی و استانی انجام خواهد داد.

سرتیپی گفت: هدف اداره کل صمت برند سازی فرش دستباف استان است که این امر را با کمک فعالان این حوزه تا تحقق آن پیگیری و به سرانجام خواهد رساند.

او با اشاره به مشکلات بیمه‌ای فعالان و دست اندرکاران فرش دستباف استان گفت: در خصوص بیمه قالی بافان در سطح ملی و استانی اقداماتی صورت گرفته است و ما نیز در تلاش هستیم که این روند ادامه یابد و دولت نیز نسبت به پرداخت سهم خود در این زمینه اقدام کند.

سرتیپی گفت: از دیگر مشکلاتی که قالی بافان و دست اندرکاران فرش دستباف استان با آن درگیر هستند کمبود نقدینگی است که متاسفانه با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، نخ، ریسمان، تجهیزات در این حوزه بافندگان و تولید کنندگان فرش دستباف استان را با مشکل مواجه ساخته است که این موضوع را نیز در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و کارگروه فرش استان پیگیری خواهیم کرد تا بتوانیم با مرتفع ساختن مشکلات مالی و نقدینگی فعالان فرش دستباف استان شاهد شکوفایی هنر صنعت قالی بافی در استان باشیم.