شناسایی ۲۸ کودک بی سرپرست در استان قزوین

علی دهباشی پور سرپرست اداره کل بهزیستی استان قزوین گفت:۶ مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست و بد سرپرست تحت نظارت اداره کل بهزیستی استان قزوین فعالیت دارد که شیرخوارگاه مهر مینودری وظیفه نگهداری کودکان صفر تا سه سال دختر و پسر را در شهر قزوین برعهده گرفته است.

این شیرخوارگاه، یکی از فعال‌ترین موسسه‌های بهزیستی است که از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب و با کمک خیران احداث شده و خدمات زیادی را به فرزندان بد سرپرست و بی سرپرست ارائه می‌کند.

موسسه غیر دولتی خیریه راه فرشتگان آسمانی، خانه نوباوگان مخصوص کودکان سه تا ۶ سال دختر و پسر واقع در شهر قزوین، خانه کودکان و نوجوانان گلبرگ مخصوص دختران هفت تا ۱۲ سال، خانه کودکان و نوجوانان ارغوان مخصوص دختران ۱۳ تا ۱۸ و به بالا واقع در قزوین، خانه کودکان و نوجوانان امام منعم مخصوص پسران ۱۳ تا ۱۸ سال به بالا واقع در شهر محمدیه و خانه کودکان و نوجوانان امام حسن مجتبی (ع) مخصوص پسران هفت تا ۱۲ سال واقع در شهر قزوین از مراکز فعال بهزیستی در این زمینه هستند.

در این مراکز علاوه بر معیشت و حمایت‌های موجود، خدمات تخصصی روانشناسی، مددکاری و توانمندسازی برای فرزندان بد سرپرست و بی سرپرست حاضر در این مراکز ارائه می‌شود.

مطابق اصول ۲۱ و ۲۹ قانون اساسی، ماده واحده قانون تشکیل سازمان بهزیستی کشور در سال ۱۳۵۹ و قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست مصوب ۱۳۹۲، حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست معرفی شده از سوی مراجع قضایی برعهده سازمان بهزیستی است که براین اساس از کودکان تا ۱۸ سال و به بالا در مراکز شبانه روزی نگهداری می‌شوند.

از ابتدای سال ۱۴۰۱ در مجموع ۲۰ فرزند بی سرپرست و بدسرپرست قزوینی از مراکز بهزیستی ترخیص شده که از این تعداد ۶ نفر به فرزندخواندگی، یک نفر به امین موقت، ۹ نفر به خانواده و چهار نفر هم به اقوام سپرده شده‌اند.