هزینه هر کیلومتر روکش آسفالت ۲ میلیارد تومان است

داریوش امانی گفت: ۱۵۰۰ نقطه پرحادثه در کشور داریم که تاکنون ۵۰۰ نقطه برطرف شده و ۲۲۴ در حال رفع آن هستیم که برای رفع هر نقطه پرحادثه حدود ۵ میلیارد تومان بودجه نیاز است.

به گفته رئیس سازمان راهداری کشور در چند سال اخیر تصادفات روند کاهشی داشته و در صورتی که کنترل نشود دوباره شاهد افزایش تصادفات جاده‌ای خواهیم بود همواره پلیس‌راه از خرابی آسفالت و علائم راهنمایی و رانندگی اعتراض دارد اما طبق شاخص‌های جهانی ۴ تا ۶ درصد بودجه کشور سالانه باید برای نگهداری راه هزینه شود اما برای نگهداری راه‌های کشور در بودجه امسال تنها ۲ درصد اختصاص یافته که این میزان هم به‌صورت کامل محقق نشده است.

او می‌گوید: ارزش سالیانه راه‌های کشور ۳ هزار هزار همت است که برای نگهداری این میزان از راه‌ها تنها ۱۴ هزار میلیارد تومان بودجه اختصاص دادند که از این میزان هم ۴ هزار میلیارد برای کارهای اجرایی، ۲ هزار میلیارد تومان برای حمل‌ونقل و ۸ هزار میلیارد تومان هم برای راه‌ها اختصاص یافت که البته نگهداری راه‌های روستایی هم به آنها اضافه شده است.

امانی گفت: ۲۲۱ هزار کیلومتر راه در کشور داریم که ۳۵ هزار کیلومتر راه اصلی و شریانی است و ۹۰ درصد اقتصاد جامعه به این میزان جاده‌ها وصل است و عمده ترافیک بر عهده این است.

او می‌گوید: سال ۹۵ روکش آسفالت را کیلومتری ۱۶۰ میلیون تومان انجام می‌دادیم که امروز به ۲ میلیارد تومان رسیده‌ایم. در حالی که برای جاده‌ها درآمد پایدار نداشته باشیم با مشکل مواجه خواهیم شد. یکی از درآمدها ، دریافت عوارض جاده ای است که در هفته گذشته نرخ عوارض آزادراه‌ها افزایش یافت و بلافاصله لغو شد.

امانی گفت: بعد از بحران آب، بحران جاده‌ها را داریم که اگر برای نگهداری آنها اقدامی صورت نگیرد با مشکل مواجه خواهیم شد.

در حال تکمیل ...