اساسنامه سازمان فنی و حرفه‌ای آماده ارائه در صحن مجلس

غلامحسین حسینی نیا رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به آخرین نشست مشترک با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در مرکز تخصصی فناوری خودرو ۹ دی، بیان کرد: اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، پیرو تأکید اعضای کمیسیون مبنی بر ضرورت تدوین اساسنامه و در نظر گرفتن نظرات خبرگان و صاحب نظران، تدوین شد.

وی تصریح کرد: اصلاح ساختار سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از سطح ستاد تا شهرستان ها، رتبه بندی و طراحی مسیر شغلی مربیان، ایجاد مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای هیأت امنائی در کنار مراکز ثابت دولتی و آموزشگاه‌های آزاد، پیش بینی اختصاص مجدد ۲ درصد از درآمد حاصله از اجرای قانون کارآموزی، اصلاح ساعات کاری مربیان، راه اندازی شورای مهارت در تمامی استان‌ها به صورت رسمی و دارای قانون مشخص و ... از موارد مطروحه در این اساسنامه می‌باشد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: با توجه پیگیری‌های مکرر و مطرح کردن مشکلات معیشتی و رفاهی کارکنان ساعی و خدوم، چالش‌های قانونی و مشکلات منابع درآمدی و مالی، ساختاری و ... این سازمان با نمایندگان مردم شریف در مجلس شورای اسلامی و پس از مشخص شدن ظرف زمانی از سوی اعضای ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی آموزش، تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی و پیرو جلسات مکرر با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و لحاظ شدن نظرات، طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تدوین و از سوی نمایندگان پیشنهاد دهنده آماده ارائه در صحن مجلس می‌باشد.

وی با اشاره به ۱۹ گروه هدف این سازمان، اذعان کرد: سازمان، متولی ارائه‌ی آموزش‌های غیررسمی مهارتی در دو بخش دولتی و خصوصی می‌باشد و ۶۴۰ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی، ۵ هزار و چهارصد کارگاه آموزشی و حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد از ظرفیت‌های این مجموعه می‌باشد که با هدف تربیت نیروی کار ماهر و نیمه‌ماهر و گسترش چتر مهارتی به فعالیت مشغول می‌باشد.

وی با بیان اینکه مشکلات معیشتی کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفه ای، سد راه برای انجام وظیفه نبوده است، افزود: ما مسئولیت اجتماعی و شرعی داریم که اجازه بی تفاوتی را نمی‌دهد.

بر اساس این گزارش، ضرورت تدوین اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و در نظر گرفتن طرح رتبه بندی مربیان، اهتمام کمیسیون آموزش بر مبنای مهارت آموزی، قانونگذاری جدید و تغییر ساختار برای چابک سازی مهارت آموزی در کشور، برگزاری جلسات شورای عالی مهارت آموزی به صورت منظم، عدم موازی کاری و هماهنگی ۱۳ هاد فعال در زمینه آموزش‌های مهارتی، به روزرسانی قوانین و مقررات در زمینه مهارت آموزی برای افزایش آمار اشتغال در کشور، جبران کمبود اعتبارات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به ویژه در قوانین بودجه و برنامه‌های توسعه و ... از موارد مطروحه در بازدید اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از مرکز تخصصی فناوری خودرو ۹ دی بود که طی جلسه‌ای باحضور حسین حق وردی (ناظر مجلس در شورای عالی آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی) پیشنهادات و موارد مصوب جلسه پیشین مورد بررسی و تأیید نهایی سازمان قرار گرفت.