رستمى در جمع خبرنگاران:
راهبرهاى مترو چقدر حقوق می‌گیرند؟ / هیچ قطارى بدون تاییدیه ایمنى وارد خط نمى‌شود

مجید رستمى، قائم مقام عملیات شرکت بهره بردارى مترو تهران در حاشیه بازدید خبرنگاران از اوورهال و تعمیر قطارهاى پایتخت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ساعت کارى راهبرهاى مترو بین ٩ تا ١٢ ساعت است و حقوق آنها هم با اضافه کارى حدود ٢٥ میلیون است.

وى ادامه داد: مترو ویژگی‌های بسیاری دارد که می‌توان به پاک بودن و سریع بودن آن اشاره کرد و شاهد ازدحام جمعیت در آن هستیم.

رستمى بیان کرد: با توجه به مسافتى که قطارهاى مترو طی می‌کنند نیازمند اوورهال و تعمیر دارند که این کار در پایانه‌ها انجام مى شود، برخی از تعمیرات به صورت سبک یا سنگین انجام مى شوند و به شرایط بستگى دارد.

قائم مقام عملیات شرکت بهره بردارى مترو تهران تاکید کرد: قطارهاى به روز وارد ناوگان شده اند و هیچ قطارى بدون تاییدیه ایمنى وارد خط نمى شود و اگر مجوز نداشته باشد، مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

وی بیان کرد: در حال حاضر نگران تامین واگن‌های خطوط توسعه‌ای مترو هستیم. به هر حال تهران به ۶۵۰ واگن مترو نیاز دارد تا بتوانیم سرفاصله قطار‌های مترو را بین ۲ تا ۴ دقیقه حفظ کنیم، در غیر این صورت در برخی از خطوط توسعه‌ای سرفاصله قطار‌ها به ۱۵ دقیقه نیز می‌رسد.

رستمی یادآور شد: اگر قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز در تعمیرات دوره‌ای و اورهال تامین نشود؛ نمی‌توان سر زمان‌های تعیین شده اقدام به تعمیر و یا اورهال قطار‌های مترو کرد در غیر اینصورت با اضافه و تکمیل خطوط توسعه‌ای با افزایش تقاضای سفر روبه‌رو هستیم که در این شرایط نهایت سرفاصله این خطوط را تنها می‌توانیم روی ۱۰ دقیقه حفظ کنیم.

وی تاکید کرد: با حمایت‌های شهرداری در نیمه اول ۱۴۰۲ اتفاق خوبی در حوزه اورهال در رابطه با قطار‌های نسل اول روی می‌دهد.

قائم مقام عملیات شرکت بهره برداری مترو تهران در ادامه گفت: همانطور که اشاره شد شهر تهران الان برای خطوط توسعه‌ای ۶۳۰ واگن نیاز دارد. دولت و شهرداری در حال رایزنی هستند تا از ظرفیت‌های موجود برای تامین واگن‌های مترو استفاده کنند.

وی افزود: هنوز تولیدات خاصی در کارخانه واگن سازی در زمینه تولید قطعات و واگن‌ها انجام نشده است، اما در مجموع زمان تولید هر رام قطار ۲ سال زمان می‌برد.

وی عنوان کرد: عمر مفید هر دستگاه ۳۰ سال است و نیاز به ۶۳۰ واگن داریم یعنی حدود ۵۰۰ واگن کم داریم. اتصال خط ۶ شمال و جنوبی امسال انجام می‌شود و با حمایت شهرداری امیدواریم در نیمه اول سال ۱۴۰۲ شاهد تحولی در قطار و به ویژه نسل اول باشیم.

قائم مقام عملیات شرکت بهره برداری مترو تهران اظهار کرد: زمانی که مشکلی برای قطار پیش می‌آید سیستم حفاظت atp وارد عمل می‌شود و احتمال تصادف قطار از پشت نزدیک به صفر است. در کارگاه تمام تست‌های باتری از نظر ایمنی چک می‌شود و هر باتری حدود ۳ تا ۴سال کار می‌کند. همچنین تست سلامت راهبران سالیانه یک بار انجام می‌شود و اگر خدایی ناکرده راننده هم بیهوش شد، سیستم atp که خطای آن صفر است، قطار را متوقف می‌کند.