افقی نو در رفع محرومیت از کلانشهر شیراز

سیده مریم حسینی رئیس کمیسیون محرومیت زدایی شورای اسلامی شهر شیراز در نشست خبری کمیته محرومیت زدایی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: برای رفع محرومیت زدایی به یک همبستگی در میان دستگاه‌ها و نهاد‌ها نیاز داریم.

رئیس کمیسیون محرومیت زدایی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: در این راستا توجه به توانمندسازی نقش مهمی دارد، زیرا موجب افزایش عملکرد مردم در جامعه می‌شود.

او گفت: توانمندسازی موجب عدالت اجتماعی می‌شود و توانمندسازی سرپرست خانواده موجب بهبود وضعیت معیشتی خانواده می‌شود و ارتقای سلامت جامعه را در پی دارد و مهمترین وظیفه دستگاه‌ها این است که در راستای توانمندسازی تمام اقشار جامعه تلاش کنند.

حسینی توانمند شدن شهروندان را در ایجاد بینش دقیق آن‌ها در زندگی موثر دانست و گفت: یک شهروند توانمند در امور مختلف جامعه مشارکت می‌کند و برای توسعه شهر یک سرمایه خواهد بود و شهروندان تاثیرگذاری می‌شود.

او گفت: توانمندسازی سرپرستان خانواده‌های کم برخوردار در این میان حائز توجه ویژه است و توانمندی آن‌ها موجب تعالی خانواده خواهند شد و از نظر معیشتی توانمند می‌شوند و هدف کمیته حاشیه نشینی و رفع محرومیت از مناطق کم برخوردار حمایت اجتماعی از این قشر است تا در پی آن شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی باشیم.

حسینی با تاکید بر فقرزدایی و توسعه پایدار انسانی در توانمندسازی گفت: در این کار هدف ما بر مبنای انسان محوری گذاشته شده است و نگاه ما این است که اقشار ضعیف‌تر محلات کم برخوردار و حاشیه نشین به عنوان یک سرمایه اجتماعی دیده شوند و توانمندی‌ها و منابع درونی آن‌ها را کشف کنیم و جامعه محور پیش برویم.

او گفت: توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در اولویت کمیته حاشیه نشینی و رفع محرومیت از مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر شیراز قرار دارد و با بررسی وضعیت زنان سرپرست خانوار بر توجه به امور اخلاقی و اجتماعی هم در این حوزه تاکید ویژه داریم.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز اعلام کرد: سال گذشته از آبان ماه برای راه اندازی کارگاه‌های اشتغال و استفاده از ظرفیت مساجد و حسینیه‌ها و گروه‌های جهادی برای اشتغال زنان سرپرست خانوار را مورد بررسی قرار دهیم.

او گفت: برای مهارت آموزی زنان سرپرست خانواده در صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز تفاهم نامه‌هایی اعلام شد و پنج فاز برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در نظر گرفته ایم و در فاز‌های عملیاتی در مناطق پرتراکم‌تر شهر در این زمینه برای تقویت مشاغل خانوادگی و توانمندسازی را مورد توجه قرار داده ایم و پس از انعقاد تفاهم نامه‌ها با دستگاه‌های اجرایی در این زمینه شاهد نتایج خوبی خواهیم بود.

مهدی طاهری رییس شورای شهر شیراز نیز گفت: بسیج و مساجد، کمیته امداد و بهزیستی فارس و ... با انعقاد تفاهم نامه برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهر شیراز پای کار آمده اند که این تعامل و هم افزایی بی شک نتایج مطلوبی برای شهر و خانواده‌ها در پی خواهد داشت.

او گفت: مجمع خیرین سلامت فارس هم در انعقاد این تفاهم نامه مشارکت دارد و در حوزه سلامت در کنار این گروه آسیب پذیر قرار می‌گیرد و از آن‌ها حمایت‌های لازم در حوزه خود را انجام خواهد داد.

طاهری گفت: آموزش و پرورش فارس هم با مشارکت در این تفاهم نامه به ارائه آموزش‌های لازم به این بانوان خواهد پرداخت و آموزش نقش مهمی در حوزه توانمندسازی ایفا می‌کند.

او، اصل این تفکر توانمندسازی را مبارک دانست و گفت: خوشبختانه این تفاهم نامه در خصوص توانمندسازی و محرومیت زدایی در ایام مبارک ماه رجب و در آستانه دهه مبارک فجر منعقد شده است و تمام دستگاه‌ها و نهاد‌ها دست در دست هم داده اند تا وضعیت زنان سرپرست خانواده ارتقا یابد.

طاهری تاکید کرد: تمام دستگاه‌های فارس برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار باید تلاش خود را به کار بگیرند و از تمامی ظرفیت‌های خود در این زمینه استفاده کنند.

مصطفی مشفقیان مدیرکل اجتماعی استانداری فارس در ادامه گفت: زنان سرپرست خانوار به عنوان یکی از مهمترین جوامع هدف باید مورد حمایت و توانمندسازی قرار بگیرند.

او گفت: بانوان در تربیت نسل آینده نقش موثری دارند و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و حمایت از آنان موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی هم خواهد شد.

مشفقیان با تاکید بر اینکه استانداری فارس برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از آمادگی کامل برخوردار است، گفت: توانمندسازی زنان سرپرست خانوار موجب ایجاد نتایج مثبت در زمینه‌های بسیاری در خانواده می‌شود و در این حوزه از ظرفیت‌های خود استفاده می‌کنیم.

او با ابراز رضایت از تهیه نقشه پراکندگی زنان سرپرست خانوار در سطح شهر هم گفت: تهیه نقشه پراکندگی زنان سرپرست خانوار در شهر شیراز می‌تواند نقشه راه بسیار خوبی باشد تا خدمات و اعتبارات به دست جامعه هدف برسد.