نباید آموزش حضوری در مدارس تعطیل شود

عباس سلطانیان مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش عصر امروز در اجلاس سالانه معاونین آموزش متوسطه ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های کشور در مشهد اظهار داشت: توسعه صلاحیت‌های حرفه ای مدیران مدارس سبب توسعه یافتگی معلمان و بهبود فرایند یاددهی یادگیری و تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت می‌شود.

سلطانیان گفت: اولین و مهم ترین راهبرد ما دستیابی به عدالت آموزشی است و این رویکرد از مهم ترین برنامه‌های آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش است.

وی افزود: با برنامه‌های سطحی نباید آموزش حضوری در مدارس تعطیل شود، همان طور که به فکر سلامت جسم فرزندانمان هستیم باید به سلامت تربیت آن‌ها هم بیندیشیم.

سلطانیان بیان کرد: لزوم وجود سوابق تحصیلی باعث برگزاری امتحان نهایی شاخه های نظری در هر سه پایه شده است.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال توسعه صلاحیت‌های حرفه ای مدیران مدارس هستیم؛ اساس توسعه یافتگی مدارس به توسعه مدیران بستگی دارد؛ این مدیران هستند که می‌توانند باعث توسعه یافتگی معلم شوند و توسعه یافتگی معلمان یعنی بهبود فرایند یاددهی یادگیری و تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت.

سلطانیان توسعه حرفه ای مدارس را منوط به توسعه بخشیدن به مدیر دانست و گفت: در حوزه توسعه یافتگی و توسعه صلاحیت حرفه ای مدیران مدارس در 5 مقوله نیاز به آموزش مدیران احساس می‌شود؛ مدیر در نقش رهبر آموزشی چه نقشی دارد؟ مدیریت و رهبری سازمانی، رهبری اخلاقی،آموزش مشارکت اجتماعی که امروز بحث اصلی دولت و نظام تعلیم و تربیت کشور است زیرا مدرسه متعلق به همه اقشار جامعه است و آموزش تکنولوژی لذا اگر به دنبال توسعه آموزش و پرورش در همه ابعاد هستیم باید نگاه ویژه ای به مدیر مدرسه داشته باشیم.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش توسعه مهارت‌های علمی، عملی و پژوهشی دانش آموزان را از نکات مهم عنوان کرد و حضور گسترده دانش آموزان در جشنواره های پژوهشی را شاخص آن دانست. 

وی در ادامه مشارکت در ساماندهی و بهسازی منابع آموزش متوسطه، طراحی و اجرای برنامه نظارت بر مدارس، تنوع بخشی به محیط‌های یادگیری، توسعه عدالت آموزشی و خدمت به دانش آموزان مناطق محروم را از برنامه ‌ها و اهداف آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد.

سلطانیان متذکر شد: مدیران مدارس باید نسبت به خلق محیط‌های جدید یادگیری حساس باشند؛ امروز مدیران مدارس باید از همه فرصت‌های ممکن برای قرار دادن دانش آموزان در محیط‌های جدید یادگیری استفاده کنند.