شدیدترین افزایش قیمت نفت پس از تصمیم کاهش تولید اوپک پلاس

پس از آنکه تولیدکنندگان اوپک پلاس به طور غیرمنتظره‌ای اعلام کردند تولید خود را کاهش خواهند داد، قیمت نفت امروز (دوشنبه) افزایش یافت.

به گزارش سی‌ان‌ان، نفت خام برنت با ۵.۳۱ درصد جهش به ۸۴.۱۳ دلار در هر بشکه رسید. از سوی دیگر، نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا با ۵.۴۸ درصد افزایش به ۷۹.۸۳ دلار رسید که هر دو شدیدترین افزایش قیمت در تقریبا یک سال گذشته را نشان می‌دهد.

عربستان روز گذشته اعلام کرد در کنار دیگر اعضا یا متحدان سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک)، «کاهش داوطلبانه» تولید نفت خام خود را آغاز خواهد کرد. خبرگزاری دولتی عربستان به نقل از یکی از مقامات وزارت انرژی عربستان می‌گوید که این کاهش از ماه مه آغاز شده و تا پایان سال ادامه خواهد یافت.

گفته می‌شود این کاهش‌ها بالاتر از کاهش نفتی است که اوپک پلاس در ماه اکتبر اعلام کرد. پاییز امسال، تولیدکنندگان نفت موافقت کردند تولید خود را به میزان ۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند که بزرگترین کاهش از زمان شروع همه گیری و معادل حدود ۲ درصد از تقاضای جهانی نفت بود. عربستان اکنون می‌گوید تولید نفت خود را نیم میلیون بشکه دیگر در روز کاهش خواهد داد.

در همین حال، عراق ۲۱۱ هزار بشکه در روز و امارات ۱۴۴ هزار بشکه در روز از تولید خود خواهد کاست. کویت، الجزایر و عمان نیز تولید خود را به ترتیب ۱۲۸ هزار، ۴۸ هزار و ۴۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهند داد.

به گفته تحلیلگران، کاهش تولید جمعی ۹ عضو اوپک پلاس در مجموع ۱.۶۶ میلیون بشکه در روز است. آن‌ها پیش بینی قیمت خود را برای نفت برنت در دسامبر امسال به ۹۵ دلار در هر بشکه افزایش دادند.