پایین بودن قیمت نان در کرمانشاه

نوروز عزیزی رئیس اتحادیه خبازان کرمانشاه با بیان اینکه قیمت نان در کرمانشاه از بسیاری از شهر‌های دیگر کشور تا حدود ۵۰ درصد پایین‌تر است، گفت : هم اکنون قیمت نان سنگک در کرمانشاه دو هزار تومان و نان لواش ۴۰۰ تومان است، اما در برخی شهر‌ها نان سنگک با قیمت پنج هزار تومان و نان لواش ۶۰۰ تومان عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه خبازان کرمانشاه از درخواست اتحادیه برای افزایش قیمت نان خبر داد و عنوان کرد: اواخر سال گذشته درخواست افزایش قیمت را ارائه دادیم که انجام نشد و امسال نیز بنا داریم دوباره با بررسی کارشناسی و آنالیز دقیق قیمت‌ها، درخواست افزایش قیمت را تکرار کنیم.

عزیزی پخت کنونی نان در خبازی‌ها را همراه با ضرر دانست که در بسیاری از موارد حتی جوابگوی هزینه اجاره مغازه و دستمزد کارگر هم نیست و اظهار کرد: با این شرایط حتی اگر قیمت نان ۱۰۰ درصد هم افزایش یابد، باز هم به طور کامل جوابگو هزینه‌ها نخواهد بود.

وی از افزایش دستمزد کارگران یاد کرد و با بیان اینکه دستمزد کارگر نانوایی کمتر از روزی ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان نخواهد بود، خاطرنشان کرد: اگرچه همین رقم جوابگوی زندگی کارگران نیست، اما پرداخت آن برای خبازان دشوار است.

به گفته رئیس اتحادیه خبازان کرمانشاه، هزینه اجاره مغازه بسیار سرسام آور شده و نانوایی‌هایی که در ملک استیجاری کار می‌کنند دیگر از پس پرداخت هزینه آن برنمی‌آیند و به دنبال تعطیلی هستند.

عزیزی شرایط نانوایی‌های کرمانشاه را با نرخ کنونی نان نگران کننده توصیف کرد و گفت: بسیاری از واحد‌های خبازی درخواست تعطیلی دارند و اگر این روند ادامه پیدا کند برای تامین نان مردم با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی خواستار رسیدگی فوری مسئولین به قیمت نان و درخواست اتحادیه خبازان شد و اضافه کرد: البته باید مد نظر داشت که وضعیت خبازی‌ها با افزایش ۱۰ و ۲۰ درصدی قیمت نان درست نمی‌شود.

رئیس اتحادیه خبازان کرمانشاه با بیان اینکه قیمت نان به هیچ عنوان متناسب با سایر کالا‌ها بالا نرفته، گفت: درخواست ما افزایش منطقی قیمت نان است که جوابگو هزینه نانوایی‌ها باشد.

عزیزی معتقد است، اگر نانوایی‌ها تحت فشار باشند نمی‌توانند نان با کیفیت تحویل مردم بدهند و امکان بروز تخلف از جمله آرد فروشی، کاهش وزن نان و ... نیز بیشتر می‌شود.

وی از فعالیت حدود ۱۱۰۰ نانوایی نوع یک و دو در کرمانشاه خبر داد .