نشست هم اندیشی معاون وزیر آموزش و پرورش با مدارس غیر دولتی

 معاون وزیر و رییس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش وپرورش گفت: در مدارس غیر دولتی بعنوان الگویی بارز و نمونه دو رویکرد و دو نگاه ویژه وجود دارد که نگاه اول ایجادمدارس غیر دولتی با هدف توسعه مشارکت‌های عمومی و بهبود فرایند‌های تعلیم و تربیت برای کمک به توسعه عدالت آموزشی و تربیتی است.

محمود زاده افزود: نگاه دوم که مخالف نگاه اول است می‌گوید ایجاد مدارس غیردولتی باعث ایجاد شکاف بین طبقات جامعه شده، اما افراط و تفریط‌هایی در این بخش شده است که توسعه و وجود مدارس غیر دولتی و نسبت دادن ان به طبقه خاص و مرفه جامعه که بخشی از ان هم به سیاست‌های ما در اموزش و پرورش بر می‌کردد.

 
او اظهار داشت: اینکه دو قطبی‌های کاذب در کشور ایجاد شده است باید گفت هیچ فرقی بین مدارس دولتی و غیر دولتی نیست چرا که همه برای آینده و سرمایه انسانی کشور دانش آموز تربیت می‌کنند وهمه کمک کنند تا کیفیت تربیت نیروی انسانی اتفاق بیفتد.

او  اضافه کرد: سعی کردیم تقابل بین مدارس دولتی و غیر دولتی برداشته شود و افراط و تفریط‌ها کم شده و فضای مدارس برای تربیت دانش اموزان ارام شود. 

محمود زاده با تاکید بر اینکه مدیریت مدارس و مراکز غیر دولتی باید به سمتی حرکت کند که مشکلی در ان‌ها وجودنداشته باشد، گفت: برای این منظور دنبال جذب افراد با صلاحیت حرفه‌ای هستیم که دارای توانمندی لازم را برای ادارهمدارس باشند، باید نیرو‌های ما در حد و تراز انقلاب اسلامی باشند تا تمدن نوین اسلامی شکل گیرد و تعامل دوسویه بین حاکمیت و موسسان مدارس و مراکز غیر دولتی اتفاق بیفتد.

او  با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری دو نکته مهم در خصوص مدارس غیردولتی بیان کردند و فرمودند از ابتکارات وخلاقیت‌های مدارس غیردولتی در مدارس دولتی استفاده شود و نیز نظارت بر این مدارس افزایش یابد گفت: در حوزه اقدامات نیز در مدارس غیردولتی موضوع نیروی انسانی را خیلی تاثیر گذار می‌دانیم و به فکر توانمند سازی نیروی انسانی افتادیم تا این نیرو‌ها شناسنامه دار شوند که در دنیا نیز مرسوم است.

رییس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت اموزش و پرورش تصریح کرد: بخشنام‌های در همین جهت ارسال کردیم تا با همکاری مرکز گزینش و دانشگاه فرهنگیان و ستاد‌های دیگر بتوانیم موضوع توانمند سازی نیروی انسانی را با ارایه کارت صلاحیت برای مراکز شروع کنیم.

محمودزاده  ادامه داد: در خصوص حکمرانی دوم در بحث محتوا‌های درسی و تالیف کتاب‌های درسی اینکه در برخی مدارس ومراکز جلوی ابتکارات مدارس غیر دولتی گرفته نشود تا از ایده‌ها و خلاقیت‌های ان جهت کیفیت بخشی استفاده شود.

او در بخش پایانی سخنان خود گفت: محتوا در آموزشگاه‌های زبان‌های خارجی نیز بخش دیگری است که باید در جهت تولید محتوای متناسب با تاریخ و رسوم و تمدن کشورمان اقدام شود و سعی شده در اینده نزدیک الگوی بومی برای کتاب درسی زبان‌های خارجی تولید شود.

او خاطر نشان کرد: ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و گفتمان دینی و مذهبی از دیگربخش‌ها و اولویت‌های در مدارس و مراکز غیر دولتی ماست.

در این جلسه همچنین تعدادی از نمایندگان مدارس و مراکز غیردولتی استان برنامه‌ها و دغدغه‌های خود را بیان کردند.


گفتنی است در استان آذربایجان شرقی ۱۲۵۳ مدرسه غیردولتی داریم که ۱۳۰ هزار دانش آموز در ان مشغول تحصیلهستند همچنین ۹۸ آموزشگاه ازاد فعالیت دارند.