۲۲۹ بیمار بهبودیافته از اعتیاد در استان سمنان شاغل شدند

محمود منطقی مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: میزان قبول فرد بهبود یافته و اطمینان به او توسط جامعه یکی از مهمترین عوامل بر عدم بازگشت افراد به دام اعتیاد است و باید بیش از پیش در این بخش برنامه‌ریزی و تلاش کرد.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان اظهار کرد: ۴۳۹ معتاد متجاهر سال ۱۴۰۱ با همکاری بین بخشی و اجرای طرح جمع آوری معتادین متجاهر در این استان ساماندهی شدند و مراحل بازتوانی خود را آغاز کردند.

وی با بیان اینکه آگاهی بخشی و پیشگیری قبل از درمان یکی از مهمترین روش‌های جلوگیری از اعتیاد است، افزود: جمعیت مورد آموزش در طرح پیشگیری از اعتیاد استان سمنان در سال گذشته ۲۳۴ هزار و ۷۹ نفر بود.

منطقی با اشاره به اجرای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در استان سمنان به ویژه در فضای مجازی گفت: علل و عواملی که موجب می‌شود تا فرد دچار آسیب‌های اجتماعی به خصوص «اعتیاد» شود بسیار متفاوت است، به همین دلیل برنامه ریزی برنامه‌های درمان و پیشگیری از آن هم باید متنوع و متعدد باشد.

وی با بیان اینکه اعتیاد به عنوان یک بیماری اجتماعی روز به روز با چهره‌های متفاوت درحال گسترش است، ابراز کرد: هم‌اکنون در استان سمنان ۱۲ مرکز اقامتی میان مدت، ۱۲ مرکز سرپایی، یک مرکز گذری (شلتر) و یک مرکز جامع درمان اعتیاد تحت نظارت بهزیستی در حال ارایه خدمات به جامعه هدف هستند.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان با اشاره به مهمترین فعالیت دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها گفت: سال گذشته ۲۲ هزار و ۷۵۰ کودک سه تا ۶ سال در ۳۰ پایگاه و هشت هزار و ۲۱۷ نوزاد و کودک سه تا ۵ سال در ۱۳ مرکز مورد غربالگری قرار گرفته‌اند و در این راستا ۹۴۱ نفر از خدمات مشاوره ژنتیک و سه هزار و ۷۷۰ نفر از خدمات آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها استفاده کردند.

وی، هدف از ایجاد مراکز مشاوره حضوری و تلفنی را ارتقای سلامت روان جامعه، کاهش آسیب‌های روانی و اجتماعی و خدمات تخصصی به افراد و خانواده‌ها از طریق ارتباط بین مراجع و روانشناس عنوان کرد.

این مسوول با اشاره به فعالیت‌های دفتر مشاوره و خدمات روانشناختی اداره کل بهزیستی استان سمنان اظهار کرد: ۱۹ هزار و ۸۷ نفر از خدمات مشاوره تلفنی، چهار هزار و ۹۸۶ نفر از مشاوره حضوری در ۲ بخش مراکز دولتی و غیر دولتی، ۲ هزار و ۷۲۳ نفر آموزش پیش از ازدواج، یک هزار و ۶۸۶ نفر آموزش هنگام ازدواج، ۲ هزار و ۹۵۲ نفر آموزش زندگی خانواده، ۸۵۰ نفر مهارت‌های زندگی، یک هزار و ۵۱۹ نفر کاهش طلاق و یک هزار و ۸۲۸ نفر هم مورد غربالگری اضطراب قرار گرفته‌اند.

منطقی افزود: دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، یکی دیگر از دفاتر معاونت امور توسعه پیشگیری است که با هدف، بهبود کیفیت زندگی، رفاه اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کند و در سال گذشته طرح‌های همیار مادر و کودک برای ۱۵۰ مادر، پیشگیری از خودکشی برای ۴۶ هزار نفر، مشارکت اجتماعی نوجوانان برای ۳۷۵ دانش آموز، مشارکت اجتماعی زنان برای ۲۵۰ نفر و دوره خود مراقبتی زنان و دختران برای ۴۲۰ نفر اجرا شده است.