در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛
یکی از دلایل تاخیر در ارسال گذرنامه، دستی انجام شدن و احتمال خطای انسانی است

محمد احمدی، معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست گفت: بنابر شنیده‌ها که گفته شده بر اساس کد ملی اطلاعات مرسوله جست و جو نمی‌شود، خوشبختانه از دوم شهریور این اتفاق محقق شده است. یعنی مرسولاتی که بعد از تاریخ ذکر شده به پست تحویل داده شده‌اند از طریق کد ملی می‌توانند سرچ اطلاعات خود را انجام دهند و برای بقیه ایونت‌ها اصلاحات در سایت ایجاد شده است و مشخص می‌شود که مرسوله به پست تحویل داده شده یا نه.

او افزود: از طرف دیگر درباره متنی که برای مرسوله به مردم پیامک می‌شد نیز اصلاحات دیگری انجام شده است تا مردم گمراه نشوند. بنابراین نکته‌ای که به عنوان پیشنهاد مطرح شده است؛ عملاً اجرا شده و مردم می‌توانند این موضوع را امتحان کنند.

احمدی تصریح کرد: دو مسئله وجود دارد. اول این که گذرنامه‌های زیارتی به صورت دستی پاکت نامه می‌شدند که البته بخشی از آن هم اکنون به سمت کامپیوتری شدن رفته است؛ یعنی به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست گفت: زمانی که به صورت دستی در شهرآرا این کار انجام می‌شود، احتمال خطای انسانی وجود دارد. این خطا‌ها شامل این که پاکت گذاری اشتباه باشد و یا آدرس درج شده مشکل داشته باشد می‌شوند. این امر که موجب ناراحتی مردم شده است به گذرنامه مربوط می‌شود که در شبکه‌های اجتماعی نیز اطلاع رسانی می‌کنند.

احمدی تصریح کرد: از سه ماه گذشته به مردم اطلاع رسانی شده است که زودتر برای کار‌های گذرنامه خود اقدام کنند. منتهی بیشتر افراد در لحظات آخر این کار را انجام می‌دهند و این موضوع بسیار در مردم مشهود است. برخی افراد نیز برای سفر به کربلا ثبت نام کرده و تصور بر این دارند که در حین مسیر به سمت کربلا می‌توانند از مراکز مکانیزه گذرنامه خود را دریافت کنند.

او افزود: عدد ما در اداره پست بیش از ۱۰۰ هزار مرسوله در روز است. درباره گذرنامه زیارتی و گذرنامه معمولی عملاً ظرفیت توزیع و معطلی را به سطح حداکثری رسانده‌ایم که وضعیت گذرنامه در اولویت است و در روند مکانیزه در اغلب شهرستان‌ها تا ۴۸ ساعت و در نقاط دوردست تا ۷۲ ساعت ارسال را انجام می‌دهیم. کسانی که با تاخیر ثبت نام کرده‌اند باید تاخیر را از سمت خودشان ببینند.