پشت‌پرده فروش کالا‌های فرسوده با قیمت‌های میلیاردی

قییمت نجومی کالاها

دیروز چرخ‌های خیاطی قدیمی و امروز خودرو‌های فرسوده. به نظر می‌رسد ماجرای دیروز و امروز از یک سرچشمه هدایت شود. خبر‌هایی که واقعیت ندارد، اما این انتظار را ایجاد می‌کند که قیمت کالا‌ها باید افزایش داشته باشد.

در سال‌های گذشته بار‌ها شاهد بودیم که برخی مخالفان ایران دنبال برهم زدن بازار بودند. از یک جهت پیگیر تحریم بودند و از سوی دیگر در داخل انتظارات تورمی ایجاد می‌کردند. مدتی است اقتصاد ایران روی آرامش به خود دیده، اما برخی اخبار نشان می‌دهد تحرکات برای ایجاد انتظارات تورمی همچنان ادامه دارد. اخیرا در فضای مجازی اعلام شده خودرو‌های فرسوده پیش از سال ۸۵ بین ۴۰۰ تا ۵۰۰میلیون تومان قیمت دارد و آن هم برای واردات خودرو است؛ درحالی‌که بررسی جام‌جم در این زمینه نشان می‌دهد معاملاتی در این پایه انجام نشده است. از این رو گزارشی تهیه کرده‌ایم که جزئیات آن را در ادامه می‌خوانید. 


بیشتربخوانید


واردات خودرو آزاد شد و برای انجام این کار نیاز است یک خودرو اسقاط شود. از این رو بازار خودرو‌های مدل پایین داغ و سبب افزایش قیمت شده است. اواخر هفته گذشته اعلام شد خودرو‌های تولیدی پیش از سال ۸۵ بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان قیمت دارند. این آگهی‌ها آنقدر در شبکه‌های اجتماعی ترند شد که یکباره سایت‌های خرید و فروش خودرو مانند باما، دیوار و شیپور قیمت خود را حذف و عنوان می‌کردند برای اطلاع از قیمت باید تماس گرفته شود. به منظور پیگیری این موضوع با چند فروشنده خودروی مدل پایین تماس گرفتیم. قیمت‌های عجیبی عنوان می‌کردند و برخی از آن‌ها بر این باور بودند که می‌توانند با فروش این پراید مدل ۸۳ خود یک خودروی کوییک مدل بالا خریداری کنند. 

ماجرای افزایش خودرو‌های اسقاطی از آنجا شروع شد که دولت اعلام کرد واردات خودرو آزاد شده است. چند سال پیش اعلام شد برای واردات خودرو نیاز به اسقاط خودرو نیست و می‌توان برگه‌اسقاط خودرو خریداری کرد. در ابتدا باید توجه داشت بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده برای تمام واردکنندگان خودرو اعم از حقیقی و حقوقی پس از واردات خودرو و ترخیص از گمرک، گواهی اسقاط تخصیص داده خواهد شد و هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد. آن‌طور که رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده اعلام کرد که اواخر سال گذشته در ازای هر دستگاه خودروی وارداتی باید ۸ گواهی اسقاط صادر می‌شد که قیمت آن حدود ۲۱۰ میلیون تومان بود، اما بر اساس آخرین اعلام دولت برای واردات خودرو‌های جدید، هر دو خودرو یک گواهی اسقاط بیشتر نیاز ندارد. 

مهران سالاریه تصریح کرد: واردکنندگان خودرو نیازی به خرید خودروی فرسوده برای واردات خودرو ندارند و این موضوع برای افراد حقیقی و حقوقی است. بر اساس اعلام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، وی تصریح کرد: حجم قابل توجهی گواهی اسقاط از سال‌های گذشته در سبد مراکز اسقاط انباشت شده است که پاسخگوی نیاز واردات و تولیدکنندگان داخلی خودرو است.

وزارت صمت: برای واردات نیازی به اسقاط خودرو نیست

به منظور پیگیری موضوع افزایش قیمت خودرو‌های اسقاطی با وزارت صمت تماس گرفتیم که مسئولان این وزارتخانه اعلام کردند این‌گونه اخبار برای نگران کردن مردم است در حالی که برگه اسقاط وجود دارد و نیازی به اسقاط خودرو نیست. برخی کارشناسان نیز بر این باورند که دلالان به دنبال افزایش قیمت خودرو‌های وارداتی هستند تا بتوانند از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند. 

امیر احمدی، دبیر انجمن مراکز اسقاط کل کشور هم اعلام کرده قیمت خودرو‌های اسقاطی بین ۳۵ تا ۴۵ میلیون تومان است و قیمت خودرو‌ها در سایت‌های آنلاین به ۱۰ برابر بیشتر نمایش داده شد. نرخ برگه اسقاط نیز در همین بازه قرار دارد. در واقع تفاوتی ندارد که خودرو به صورت فیزیکی اسقاط شود یا این‌که برگه اسقاط به تحویل برسد. از سوی دیگر باید توجه داشت هنوز شرایط اسقاط خودرو مشخص نیست و باید آیین‌نامه آن تغییر کند. پنج سالی می‌شود که واردات خودرو انجام نشده و باید آیین‌نامه جدیدی برای آن در نظر گرفت که این مهم هنوز انجام نشده است. 
​​​​​​​
به‌نظر می‌رسد افراد مخالف ایران به‌دنبال نارضایتی از قشر زحمتکش و کم‌برخوردار هستند. به این دلیل که ابتدا القا می‌شود که کالای فرسوده آن‌ها یک قیمت فوق‌العاده دارد و زمانی که مشخص می‌شود این‌طور نیست، فرد از وضعیت ناراضی خواهند شد.

منبع: روزنامه جام جم