رونمایی از سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در آذربایجان شرقی

سامانه پنجره واحد مدیریت زمین به عنوان یکی از ۲۳ طرح اولویت‌دار دولت الکترونیک و با دو هدف کلی پیشگیری از مفاسد زمین‌خواری و ساماندهی نحوه ارائه خدمات حوزه زمین و ساختمان راه‌اندازی شده است.

این سامانه با مدیریت گردشکار‌های بین دستگاهی و نظارت بر ارتباط میان متقاضیان خدمات حوزه زمین و دستگاه‌های اجرایی متولی صدور مجوز‌ها و استعلامات این حوزه، ضمن پیشگیری از بروز مفاسد زمین‌خواری، ارائه خدمات حوزه زمین به متقاضیان را تسهیل و تسریع می‌کند.

پنجره واحد مدیریت زمین از یک‌سو قابلیت شناسایی تخلفات زمین‌خواری و ساخت‌وساز‌های غیرمجاز در اراضی حساس کشور را با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و از سوی دیگر با ایجاد زیرساخت‌های الکترونیکی مدیریت هوشمندانه و سیستمی فرایند‌های بین دستگاهی جهت ارائه مجوز‌ها و استعلامات حوزه زمین و ساختمان، سازوکار‌های مناسبی را برای پیشگیری از بروز مفاسد و مشکلاتی نظیر جعل استعلامات و مجوز‌ها، تبانی و ارتشا توسط زمین‌خواران، تداخل وظایف بین‌دستگاهی و عدم شفافیت در تصمیم‌گیری‌های کمیسیون‌ها و شورا‌ها را فراهم کرده است.

در نشست رونمایی از این سامانه اعلام شد: در مدت زمان بهره برداری آزمایشی از این سامانه در استان از مرداد امسال، ۱۳ هزار و ۷۳۰ استعلام و درخواست ثبت و به ۸۰ درصد آن‌ها پاسخ داده شده است و آذربایجان شرقی در میزان پاسخگویی به استعلامات این سامانه رتبه نخست کشوری را در بین استان‌های کشور دارد.

بر این اساس، ۱۲ دستگاه مرتبط با حوزه زمین و ساختمان استان متصل به سامانه پنجره واحد مدیریت زمین هستند و ۹۵ خدمت در این حوزه ارائه می‌دهند.